loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Připravte psychiku na sportovní výkon: Nepodceňte mentální trénink

Připravte psychiku na sportovní výkon: Nepodceňte mentální trénink

Jiné

08.11.2019

Prečítané: 71x

Cvičení - ať už v posilovně nebo jakýkoli jiný sport - není jen o té fyzické části, tréninku a suplementaci. Psychika a tvé nastavení mysli velkou částí také ovlivňuje tvůj výkon. V tomto je lidský mozek a jeho fungování velmi zvláštní a je třeba umět regulovat některé myšlenky. Místo toho, aby sis v hlavě vytvářel sebevědomí, jistotu a bral z tréninků to pozitivní, mozek se více soustředí na negativa. Jistě to znáš z praxe i ty. Pokud máš sto dobrých tréninků a jeden špatný trénink, tvůj mozek si zapamatuje hlavně ten jeden špatný trénink, což může ovlivnit tvůj výkon v den, kdy to nejvíce potřebuješ (např. na soutěži). A právě tehdy, v té nejdůležitější chvíli ti dokáže nahlodat tvé sebevědomí. Profesionální sportovci toto už dávno pochopili, a proto mají kromě trenérů na fyzickou přípravu i trenéry na podporu psychiky.

Využívání hudby a motivačních videí

Pro profesionální sportovce a lidi, kteří se účastní soutěží, jsou tréninky a následné soutěže stresovým faktorem. Na druhé straně, mnoho rekreačních cvičenců využívá sport na tzv. vyčištění hlavy. Pokud máš špatný den, něco se ti nepodařilo nebo jsi na někoho rozzlobený, často stačí jít na trénink a tyto myšlenky zmizí. Emoce dokážou velmi ovlivnit tvůj silový výkon a je dobré, pokud dokážeš tyto emoce využívat ve svůj prospěch. Příkladem je poslech hudby během tréninku nebo sledování motivačních videí cestou do posilovny. Správně zvolená hudba nebo video před tréninkem dokáže úplně otočit směrování tréninku a jeho intenzitu. Najdi si takovou hudbu a videa, které ti nejvíce vyhovují a používej je ve svůj prospěch.

Připravte psychiku na sportovní výkon: Nepodceňte mentální trénink

Využívání imaginace

Pokud máš nějaký cíl, kterého chceš dosáhnout, je dobré využívat techniku ​​imaginace tohoto cíle. Využívají ji mnozí profesionální kulturisté jako např. Kevin Levrone. Jak na to? Měl by sis představovat svůj cíl, dostat ho do své hlavy, nechat tuto myšlenku projít tělem a soustředit se na to, že to, co právě jdeš udělat (např. další série) tě posune k tomu cíli a musíš do toho dát veškerou svou energii. Je to složitější technika a vyžaduje trénink, ale po jejím zvládnutí dokáže nabudit k extrémním tréninkovým výkonům.

Připravte psychiku na sportovní výkon: Nepodceňte mentální trénink

Motivování díky úspěchu

Motivovat se můžeš více způsoby a jedním z nich je i motivace díky dosaženému úspěchu. Ta se dá využít např. při hubnutí, nabírání nové svalové hmoty nebo dosahování silových cílů. Funguje tak, že si svůj větší cíl rozdělíš na menší parciální cíle a těch se následně snažíš dosáhnout. Pokud máš tento plán dobře nastavený, tak splnění těchto menších cílů by tě mělo posunout k dosažení hlavního cíle. Díky tomu, že si postupně plníš tyto malé cíle, máš stále chuť se posouvat a psychicky ti to velmi pomáhá a podporuje tě to na tvé cestě.

Stres před soutěží

Pokud se účastníš nějaké soutěže (běh, běh s překážkami typu Spartan race, půlmaratón, maratón, kulturistika, fitness atd.), určitě před soutěží pociťuješ stres. A ten negativně ovlivňuje tvůj výkon. Nicméně, tento jev se dá otočit a změnit na něco pozitivního. Jak?

Připravte psychiku na sportovní výkon: Nepodceňte mentální trénink

Víš, co říkají sportovci na olympiádě, když se jich moderátoři ptají, zda jsou nervózní? Jejich odpověď je nejčastěji „nejsem nervózní, ale nadšený“. Při stresu je běžné, že máš zvýšený tep, potí se ti ruce a vizualizuješ si to, co se stane v budoucnosti. Jaké jsou znaky toho, když jsi nadšený a na něco se těšíš? Přesně tytéž jako při stresu. Tito profesionální sportovci se naučili interpretovat tyto znaky těla ve svůj prospěch a takto přeměňují stres na nadšení. Využívají tyto negativní znaky ve svůj prospěch a přeměňují je na něco, co jim neuškodí, ale naopak pomůže.

Pokud to chceš vyzkoušet na sobě, tak při nejbližší takové události si nahlas řekni „Jsem nadšený. To, co jdu udělat je vzrušující“ a vysvětli sám sobě, proč. Uvidíš, jak stres opadne a budeš se těšit na to, co nastane a mnohem více si to užiješ.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Toto téma není příliš běžné, ale je třeba se mu věnovat, protože každý z nás alespoň jednou za čas zápasí s nemocí a je dobré vědět, co v takovém případě dělat. Zda jít cvičit, nebo naopak vynechat trénink? Zlepšuje cvičení imunitu? Kdy ano a kdy ne? Odpovědi na tyto, ale i další otázky najdeš níže. Pojďme na to.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA