loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Trénink

01.08.2019

Prečítané: 61x

Toto téma není příliš běžné, ale je třeba se mu věnovat, protože každý z nás alespoň jednou za čas zápasí s nemocí a je dobré vědět, co v takovém případě dělat. Zda jít cvičit, nebo naopak vynechat trénink? Zlepšuje cvičení imunitu? Kdy ano a kdy ne? Odpovědi na tyto, ale i další otázky najdeš níže. Pojďme na to.

Pravidlo od krku nahoru/dolů

Možná si už o tomto pravidle slyšel. Pokud se nemoc projevuje jen od krku nahoru (tedy máš plné dutiny, smrkáš, bolí tě hlava či hrdlo) a jinak se cítíš dobře, cvičení by ti nemělo uškodit. Určitě bys neměl trénovat na 100 %, ale pokud snížíš tréninkovou intenzitu, nemělo by se nic špatného stát. Sniž intenzitu, vyhni se vynuceným opakováním, zkouškám maximálek a všem ostatním technikám, které nadměrně zatěžují tvůj centrální nervový systém.

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Naopak, pokud jsi nemocný od krku dolů (bolesti hrudníku, silný kašel, nateklé mandle, bolesti břicha), měl bys vynechat trénink. Rovněž je trénink tabu, pokud máš zvýšenou tělesnou teplotu nebo chřipku. Zejména chřipka je velmi podceňována, ale může mít velmi vážné následky. Podobně, pokud cítíš, že se ti zvýšila tělesná teplota, na cvičení zapomeň a dej si pauzu.

Možná tě napadlo - a co dělat, pokud kromě toho ještě kýchám? Pokud kýcháš, určitě trénink vynech. Ani ne tak kvůli sobě, ale kvůli ostatním, které bys mohl nakazit. Po tréninku je prokazatelně na několik hodin snížená imunita těla, a pokud přineseš tuto nemoc mezi ostatní, je velká šance, že budete nemocní všichni.

Velký problém pro ostatní ve fitku může být to, pokud máš žaludeční problémy a půjdeš cvičit. Žaludeční onemocnění jsou velmi nakažlivé a je velká šance, že někdo to od tebe dostane a také je tvé tělo velmi oslabené a následný trénink by tvůj stav mohl ještě zhoršit.

Co dělat, pokud nejsi úplně fit?

Pokud jsou symptomy nemoci od krku nahoru a cítíš se relativně dobře, sniž tréninkovou intenzitu, zkrať tréninky, zaměř se na dostatek regenerace a na pravidelné mytí rukou.

Pokud jsou symptomy od krku dolů a cítíš se špatně, vynech pár tréninků, dokud nebudeš 100 % fit. Dej si odpočinek, pořádně spi a regeneruj, jez zdravou stravu s vysokým obsahem ovoce a zeleniny. Nezapomeň na pravidelný pitný režim a přidej do stravy i vitamíny, minerály a glutamin. Ten podporuje imunitu a dokáže zkrátit délku onemocnění.

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Do fitka se vrať až tehdy, když budeš s jistotou vědět, že jsi v pořádku. To, že zmizí symptomy nemoci, ještě neznamená, že zmizela i nemoc. Znamená to jen to, že tělu se podařilo snížit množství virů a bakterií v těle na takovou úroveň, že se to navenek nijak neprojevuje. První tréninky by měly být méně intenzivní a náběh na původní tréninkové tempo by měl být pozvolný.

Imunitní systém

Tvůj imunitní systém se dělí na dva druhy. Jeden se nazývá vrozený imunitní systém a zahrnuje např. fyzické bariéry, jako např. nosní sliznice, žaludeční kyseliny nebo ochranné buňky. Druhý imunitní systém se nazývá adaptivní a ten si vytváří tělo postupně během života. Tento systém se postupem času ze zkušeností učí a tím i zlepšuje. Zahrnuje například specializované bílé krvinky, které mají svou paměť a pokud se setkají s patogenem, se kterým se již v minulosti konfrontovaly, dokáží účinněji a rychleji reagovat než poprvé.

Tvůj imunitní systém ovlivňuje např. stres, což je velmi podceňovaný faktor. Stres dokáže způsobit i vážné fyzické onemocnění. Kromě toho ho ovlivňuje i tvůj věk, pohlaví, délka a kvalita spánku, vnější podmínky a tvůj psychický stav.

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

„J-shape curve theory“

Cvičení je pro tělo stres. Pokud jsi zdravý, je pro tvé tělo prospěšný, tělo se s ním dokáže vypořádat a díky tomu nabíráš svaly a zvyšuje se tvá fyzická výkonnost. Naopak, během nemoci dokáže trénink ještě více prohloubit tvé zdravotní problémy.

Velmi dobrým příkladem je tzv. „J-shape curve theory“, v překladu teorie křivky s tvarem písmene J. Tato teorie hovoří o tom, že nejlepší pro tvé zdraví je to, pokud je intenzita tvé fyzické aktivity střední, resp. přiměřená. Výrazně horší jsou na tom lidé, kteří necvičí a nemají pravidelný pohyb a dokonce ještě vyšší riziko podstupují ti, kteří to s intenzitou přehánějí a směřují k přetrénování, příp. už jsou přetrénovaní.

Lidé, kteří cvičí přiměřeně (střední intenzita), mají zlepšenou imunitu, jsou méně často nemocní a pokud je již nějaká nemoc chytí, rychleji se z ní dokážou dostat. U sportovců je pozorovaný větší výskyt infekčních onemocnění v obdobích, kdy mají intenzivní tréninky nebo jsou po větších soutěžích. Je to dáno tím, že imunitní systém je oslabený a když se k tomu ještě přidá psychický stres, nedostatek času na regeneraci a celková únava, tělo často tento tlak nevydrží a přichází nemoc.

Cvičení při teplotě, kašli, nachlazení či zranění: ano nebo ne?

Závěr

Občasná choroba je běžnou součástí našeho života a znak toho, že bychom měli trochu zpomalit a dát tělu odpočinek na to, aby se dalo dohromady. To, že vynecháš jeden, dva či tři tréninky není konec světa. Pokud vynecháš pár tréninků, ani síla ani svaly ti nezmizí. Pokud nejsi vrcholový atlet, není důvod tlačit to do extrémů tím, že půjdeš cvičit i během vážnější nemoci. I když následky možná neuvidíš hned, často se ukážou po letech.

Jediná situace, kdy je cvičení během nemoci ospravedlnitelné je to, když profesionální kulturista dostane v těsném závěru své přípravy před soutěží nemoc a ta by ho měla připravit o to, pro co celý rok tvrdě dřel. Ano, je to ještě riskantnější než mimo přípravy, neboť tělo je vybičované do extrému a následky tohoto jednání mohou být vážné. Zde je to riskování ještě pochopitelné. Nicméně pokud nejsi profesionální kulturista, šetři si tvé tělo a dopřej mu odpočinek, když si o to řekne. V budoucnu se ti odvděčí pevným zdravím.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: https://www.precisionnutrition.com/working-out-when-sick-infographic • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Arginin pro dříče: hojí rány a pomáhá zvládat namožené svaly

Arginin pro dříče: hojí rány a pomáhá zvládat namožené svaly

Arginin je semiesenciální aminokyselina, která je ve fitness světě známá zejména pro zlepšení prokrvení svalstva a na tzv. napumpování svalů při tréninku. Tvé tělo si ji dokáže vytvořit, avšak dodatečná suplementace přináší řadu pozitivních účinků na tvé tělo. A to nejen z hlediska svalového rozvoje, ale i celkového zdraví tvého těla. Účinkem je velmi podobný citrulinu.

Kevin Levrone a jeho neuvěřitelné proměny

Kevin Levrone a jeho neuvěřitelné proměny

Kevin Levrone patří mezi nejzajímavější, nejvíce nedoceněné a nejvíce geneticky obdařené kulturisty na světě během celé éry bodybuildingu. Některé příběhy z jeho života, přístup ke cvičení a genetický dar jsou až neskutečné, a kdyby se opravdu nestaly, většina lidí by jim neuvěřila. Pojďme se spolu podívat na to, v čem byl Kevin tak jedinečný.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA