loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

Zdraví a krása

04.05.2020

Prečítané: 36x

I když většinu z vás zajímá zejména to, jak zvětšit svaly či spálit tuk, je třeba myslet i na své zdraví a na své klouby. Bez zdravých kloubů nikdy pořádné svaly nevybuduješ, a pokud již nějaké svaly máš, na jejich udržení musíš dál cvičit. A s poškozenými klouby to není možné. Věř mi, nic není horší než to, když chceš cvičit a nemůžeš, protože tě bolí koleno, nebo máš zraněný jiný kloub. V tomto článku si řekneme více o tom, jak můžeš pomoci svým kloubům dobrou životosprávou a na to, zda je důležitější kolagen nebo pravidelný pohyb. Podíváme se také na to, čeho by ses měl vyvarovat, aby sis nepřivodil zranění, abys mohl cvičit bez omezení celý život.

Čeho by ses měl vyvarovat?

Je několik věcí, které bys měl dodržovat a mezi základní patří udržování zdravé hmotnosti. Při zvýšeném BMI existuje větší šance, že budeš mít problémy s klouby. Je to logické, neboť jsou přetěžovány více než u lidí s nižší hmotností. I proto je důležité u lidí s extrémní obezitou vhodně volit pohybové aktivity v rámci diety, aby si nezničili kolena. V těchto případech se doporučuje běhání na měkkých površích, příp. cvičení ve vodě.

Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

Vyhni se vysoké nárazové zátěži a přetěžování kloubů. Zvyšuj zátěž (ať už na čince nebo délku kardio tréninku) postupně, nikoliv skokově. Tělo si musí zvyknout na větší zátěž. Tvoje svaly se adaptují relativně rychle, ale klouby a šlachy potřebují čas. Dobrým způsobem, jak si šetřit klouby je i kombinování více druhů pohybu. To znamená, že např. k běhu přidej silový trénink ve fitku, kolo nebo plavání, abys nezatěžoval klouby pořád dokola stejným pohybem a stejným druhem zátěže.

Příprava na trénink je velmi důležitá. Nestačí se převléknout v šatně, trochu se protáhnout a hned jít cvičit. Před každým tréninkem se pořádně rozcvič s vlastním tělem, menšími váhami či s gumovými expandéry a zátěž zvyšuj postupně. Drtivá většina lidí, kteří si tréninkem přivodili zranění ti řeknou, že zanedbali rozcvičku.

Klouby dokážou odolat zátěži, která je vytvořena hmotností těla, a přitom musí poskytovat plný rozsah pohybu. Každý kloub je tvořen dvěma povrchy. Kosti, které jsou spojeny s klouby, umožňují pohyb těla, ale svaly jsou tím nástrojem, který způsobuje pohyb. Svaly jsou na klouby upevněny přes šlachy.

Pokud tě během tréninku bolí svaly, je to v pořádku. Nicméně, pokud bolí klouby, okamžitě přeruš daný cvik. Nikdy necvič přes zranění ani přes bolest kloubů, ničemu to nepomůže. Pokud je kloub zraněný, potřebuje odpočinek a lékaře. Cvičením přes bolest získáš možná dva či tři odcvičené tréninky (které jsou ti na nic, pokud nejsi právě v přípravě na Mr. Olympia), ale definitivně je přetížíš a rekonvalescence bude ještě delší.

Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

Při tréninku používej kvalitní obuv. Ať se jedná o běh nebo silový trénink, vždy je důležitá pevná obuv. Zejména při běhu je výběr velmi důležitý, neboť kolena dostávají nárazy od našlapování a podrážka by měla být schopna je co nejlépe tlumit. Při běhu ve špatné obuvi je také zvýšené riziko vymknutí kotníku.

Které cviky bys neměl dělat?

Existují cviky, které více či méně zatěžují tvé klouby. Nedá se říct, které bys měl dělat a které ne, neboť většina z běžných cviků, které vidíš ve fitku jsou bezpečné, pokud se provádějí správnou technikou. Dřepy (a ani zcela hluboké dřepy) neničí kolena. Špatná technika při dřepech ničí kolena. Proto měj na paměti, že vždy bys měl mít dobrou techniku. Nepřidávej si zátěž na úkor techniky. Nech ego v šatně a cvič s takovými váhami, se kterými dokážeš provést cvik se správnou technikou.

Nemá smysl přetěžovat klouby a šlachy vysokými váhami, neboť riskuješ vznik zranění. Dlouhé léčení zranění bude znamenat dlouhou dobu bez tréninků a zpomalení progresu. Raději se snaž o postupný a dlouhotrvající progres se zdravými klouby než zbytečné přetěžování špatnou technikou a následným zraněním. Kromě toho, některá zranění se dají vyléčit, ale snadno se může stát i to, že budeš mít zranění trvalé a budeš muset přestat trénovat.

Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

Je důležitější kolagen či pravidelný pohyb?

Jednoznačně pravidelný přiměřený pohyb. Pokud se nebudeš adekvátně hýbat a spoléhat se na suplementy, neznamená to, že budeš mít zdravé klouby. Nicméně, pokud se budeš pravidelně hýbat a k tomu přidáš kolagen či jinou látku známou z kloubních výživ, uděláš maximum, aby ti co nejdéle sloužily. Pohyb je velmi důležitý a za poslední roky už i ortopedi změnili názor na pooperační rekonvalescenci. Dříve bylo běžné, že po operaci dostal pacient příkaz na klidový režim. Dnes dostane odpočinek jen na začátku a hned se pouští do rehabilitací. Díky tomu se klouby spíše uzdraví a navrátí se jim plná mobilita.

Kolagen a ostatní kloubní výživy bys měl užívat preventivně během roku. Nemusíš stále, ale alespoň 3-6 měsíců v roce bys je měl brát jako prevenci. Kloubní výživa není léčivo a pokud se zraníš, už ti nepomůže a budeš muset vyhledat lékaře. Preventivní suplementací dokážeš posílit své klouby a zmenšit riziko vzniku zranění.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Jarní očista jater: Pomůže vám strava i léčivé bylinky

Jarní očista jater: Pomůže vám strava i léčivé bylinky

Játra jsou přirozeným filtrem organismu. Je to jeden z nejdůležitějších orgánů našeho těla a přesto toho o něm většina z nás moc neví. A to je škoda, protože kromě obecného přehledu je dobré vědět, co by každý z nás měl dělat, aby měl zdravá játra. Nemoci způsobené problémy s játry nechce zažít nikdo z nás a pro každého sportovce a člověka, který své tělo využívá naplno, by mělo být zdraví jater prioritou.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA