loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Doplňky výživy

24.09.2019

Prečítané: 48x

Proteiny jsou doplňky výživy, jejichž primárním úkolem je doplnění bílkovin během dne. Nejčastěji se užívají ráno po probuzení, před tréninkem, po tréninku nebo v průběhu dne jako náhrada jídla. Kromě toho, že existují různé zdroje bílkovin jako např. syrovátkové, kaseinové, vaječné, rýžové, hrachové či konopné proteiny, existují i tzv. vícesložkové proteiny. Ty kombinují minimálně dva zdroje bílkovin, což může kombinovat různé pozitivní účinky jednotlivých složek.

Z jakých složek se nejčastěji skládají vícesložkové proteiny?

  • syrovátkové bílkoviny (koncentrát, izolát, hydrolyzát)
  • kaseinové bílkoviny
  • hovězí bílkoviny
  • vaječné bílkoviny
  • sójové bílkoviny
  • konopné bílkoviny
  • rýžové bílkoviny

Nejčastěji se ve vícesložkových proteinech vyskytují syrovátkové a kaseinové bílkoviny.

Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Který protein je lepší?

Nelze říci bez dodatečné znalosti kontextu, který je lepší. Každý má své výhody a nevýhody. Jednosložkové syrovátkové bílkoviny jsou vhodné k užívání např. po tréninku, kdy díky rychlé vstřebatelnosti dodají tělu v krátkém čase všechny potřebné aminokyseliny na regeneraci. Nicméně, zvyšují syntézu bílkovin ve svalech maximálně na dvě hodiny. Proto pokud bys chtěl tímto proteinem doplňovat bílkoviny dlouhodobě během dne, bylo by to náročnější, neboť správně bys ho měl přijmout každé dvě hodiny. Tehdy je lepší sáhnout po vícesložkových proteinech.

Pokud užíváš obyčejný, jednosložkový syrovátkový protein, tvé tělo ho absorbuje mnohem rychleji než vícesložkový protein s obsahem kaseinu. Po přijetí takového jednosložkového syrovátkového proteinu se aminokyseliny dostávají velmi rychle do svalů, což výrazně zvyšuje syntézu bílkovin. Nicméně, jak rychle nastane syntéza bílkovin, tak rychle i pomine. Kaseinové bílkoviny se chovají jinak. Jejich trávení je pomalejší a aminokyseliny se do svalů dostávají postupně.

Vliv druhu proteinu na nárůst svalové hmoty

Zajímavá je tato studie z texaské univerzity v USA. V ní rozdělili 19 mužů na dvě skupiny. Jedna skupina dostávala 19 gramů vícesložkového proteinu a druhá skupina dostávala 18 gramů syrovátkového proteinu jednu hodinu po tréninku nohou. U skupiny, která dostávala čistý syrovátkový protein, došlo k většímu a rychlejšímu nárůstu množství aminokyselin v krvi. Druhá skupina, která dostávala vícesložkový protein, nedosáhla tak rychlého a tak vysokého nárůstu hladiny aminokyselin v krvi. Tento nárůst byl mírnější a pomalejší, ale zato výrazně delší. Výsledkem bylo zjištění, že vícesložkové proteiny dokáží prodloužit syntézu bílkovin v kosterním svalstvu.

Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Fakt, že pro nárůst svalové hmoty je vícesložkový protein lepší než obyčejný syrovátkový protein, potvrzuje i tato studie. Skupina, která dostávala vícesložkový protein složený ze syrovátkového proteinu a kaseinu, vykázala vyšší nárůst čisté svalové hmoty.

Pokud tedy chceš maximalizovat nárůst svalů, sáhni po vícesložkovém proteinu, který obsahuje rychle vstřebatelné bílkoviny (syrovátka), středně rychle vstřebatelné bílkoviny (sója nebo vaječný protein) a pomalu vstřebatelné bílkoviny (kaseinový protein). Díky dlouhodobému uvolňování aminokyselin do krve dosáhneš delší syntézy bílkovin, což povede k větším svalovým přírůstkům než při užívání jednosložkového proteinu.

Jaké jsou nevýhody vícesložkových proteinů?

Vícesložkové proteiny mají většinou nižší procentuální obsah bílkovin. Zejména pokud porovnáš běžné vícesložkové proteiny s kvalitními syrovátkovými izoláty, rozdíl může být až 15 % a více. Kromě toho mohou mít vyšší obsah energie (kalorií), více sacharidů (laktózy) a tuku. Sice tyto rozdíly většinou nejsou velké, ale v období diety, kdy máš omezený denní příjem kalorií, to může ovlivňovat.

Bílkoviny a tedy i proteinové přípravky jsou velmi důležité pro maximalizaci růstu svalů. Pokud dodáš tělu dostatek kalorií, bílkovin a kvalitní trénink, tvé tělo nebude mít jinou možnost, než tvořit nové svalové přírůstky.

Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Tipy pro tebe

Obyčejné - jednosložkové proteiny

100% Whey Protein Professional - 73 % syrovátkový koncentrát obohacený o trávicí enzymy. Je to základní protein, který má kvalitní aminokyselinové spektrum a nutriční hodnoty, které ho předurčují k užívání nejen po tréninku, ale i v průběhu dne. Má velmi dobrý poměr cena/nutriční hodnota.

Anabolic Iso Whey - jak už víš, syrovátkový izolát je velmi kvalitní a rychlý zdroj bílkovin s nízkým obsahem tuku a laktózy a tím pádem i kalorií. Je perfektní např. při dietě a na rychlé doplnění bílkovin po tréninku. Tento produkt patří do portfolia výrobků značky Kevin Levrone, jehož znáš z našich článků o jeho extrémních přeměnách. Obsahuje až 85 % bílkovin a navíc v jedné odměrce jsou až 3 gramy kreatinu.

Vícesložkové proteiny

Anabolic Pro-Blend 5 - vícesložkový protein tvořený syrovátkovými, vaječnými a kaseinovými bílkovinami poskytuje dlouhodobé vstřebávání a dlouhou syntézu bílkovin ve svalech. Obsahuje 75-80 gramů bílkovin (dle příchutě). Na to, že se jedná o vícesložkový protein, je tento obsah bílkovin nadstandardně vysoký, což jen potvrzuje jeho kvalitu.

Syntha 6 - výrobce BSN uvedl tento protein na trh před více než 10 lety a jeho složení stále inovuje. Je to jeden z nejlepších vícesložkových proteinů na trhu. Sice nemá vysoký obsah bílkovin, avšak obsahuje všechny kvalitní zdroje. Díky tomu postupně dlouhodobě doplňuje bílkoviny do těla. Hodí se zejména jako náhrada jídla během dne.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Co je to Gainer

Co je to Gainer

Gainer patří mezi nejzákladnější a nejprodávanější suplementy. Není se čemu divit, každý mladík nebo muž chce nabrat co nejvíce svalové hmoty a gainer je jeden z těch doplňků výživy, který ti na této cestě mohou výrazně pomoci. První gainery vznikly přibližně před 100 lety a od té doby se jejich složení s přibývajícími znalostmi o fungování makronutrientů a mikronutrientů v těle zásadně změnilo. Už dávno neplatí, že „gainer je jen smíchaný cukr s bílkovinami“. Pojďme si tedy o gainerech říci více - z čeho se skládají, na co slouží, jak a kdy by se měly dávkovat a pro koho jsou určené.

Vše, co potřebujete vědět o BCAA

Vše, co potřebujete vědět o BCAA

Jak asi víš, existuje dvacet základních aminokyselin. Z toho méně než polovina, devět aminokyselin, jsou esenciální aminokyseliny. To jsou ty, které si tělo nedokáže vytvořit samo, ale musíš je přijímat ze stravy. A z toho jsou BCAA (z anglického Branched Chain Amino Acids) tři esenciální aminokyseliny - leucin, isoleucin a valin. Jsou to aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. Nejčastěji mají BCAA v suplementech poměr 2:1:1, ale běžně jsou dostupné i v poměru 4:1:1 až 8:1:1.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA