loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Máte celiakii? Vyzkoušejte bezlepkový protein

Máte celiakii? Vyzkoušejte bezlepkový protein

Doplňky výživy

21.03.2019

Prečítané: 347x

Celiakie je autoimunitní onemocnění, při kterém způsobuje konzumace lepku záněty tenkého střeva. Její výskyt je dán z velké míry genetickou predispozicí a tato nemoc je dědičná. Minimálně jedno procento lidí má celiakii a mnoho z nich o tom ani neví.

Když se do trávicího traktu člověka trpícího celiakií dostane lepek (jinak nazývaný i gluten), dochází k poškozování klků. Klky jsou výběžky ve střevě, které pomáhají ve vstřebávání potravy a výrazným způsobem zvětšují plochu, na které je potrava vstřebávána. Pokud se tyto klky poškodí, reakční plocha se zmenšuje a dochází k problémům s trávením a k nedostatečnému vstřebávání živin do těla.

Celiakie.

V extrémních případech může celiakie přerůst až do cukrovky, sklerózy, anémie, neplodnosti, osteoporózy apod. Při celiakii je běžným jevem i vznik kožních onemocnění (až u 25 % lidí s celiakií) a také intolerance na laktózu.

Pokud máš celiakii, tak jistě víš, že základem při redukci negativních symptomů je vyhnutí se lepku v potravinách (např. ječmeni, pšenici a žitu). Některým potravinám se musíš vyhnout úplně a nahradit je bezlepkovými náhradami. Toto platí nejen pro potraviny jako např. pečivo, těstoviny či pivo, ale i pro proteinové přípravky. S rozšířením celiakie přišly na trh některé varianty bezlepkových proteinů.

Syrovátkové proteiny

Některé syrovátkové proteiny jsou bezlepkové a jiné ne. Pokud máš celiakii, dávej si pozor na správný výběr proteinu. Syrovátkový protein je nejrozšířenější druh proteinu a je vhodný pro nárůst nové svalové hmoty a také na udržení hmoty v dietě. Na výběr jsou nejen nejrychleji vstřebatelné hydrolyzáty bez obsahu lepku, ale i běžné izoláty a koncentráty s delší dobou vstřebávání.

Kaseinové proteiny

Pokud hledáš protein vhodný jako náhradu stravy, kaseinový protein je jednou z nejlepších voleb. Vstřebává se až 6 hodin a má mnohem hustší konzistenci než syrovátkový protein, takže tě i zasytí. Kaseinových proteinů bez lepku není až tak mnoho, ale přesto není problém najít takový, který ti bude vyhovovat. Časy, kdy byly kaseinové proteiny velmi špatně ochucené, jsou dávno pryč a na trhu je několik výrobců, jejichž kaseiny jsou doslova pochoutkou.

Vaječný protein

Po mléčných proteinech přichází na řadu i další vysoce kvalitní zdroj bílkovin pro tvé svaly. Vaječný protein se vyrábí z vaječných bílků a neobsahuje lepek ani laktózu. Pokud tě trápí obě intolerance, vaječný protein může být pro tebe vhodnou volbou.

Rýžový protein

Po živočišných zdrojích bílkovin se přesouváme do oblasti rostlinných bílkovin. Tyto proteiny jsou odlišné od syrovátkových, kaseinových nebo vaječných proteinů, přičemž podle výzkumů poskytují srovnatelné účinky. Hodí se zejména pro vegany a pro lidi, kteří nechtějí užívat stále jen jeden druh proteinu, ale chtějí občas změnu. Kromě toho jsou pro většinu lidí snáze vstřebatelné a méně zatěžují trávicí systém.

Vaječný, rýžový nebo konopný protein mohou i celiatici.

Konopný protein

Kromě rýžového proteinu je vhodnou náhradou i konopný protein. Ten se vyrábí z konopných semen. Nemusíš se bát, neobsahuje THC (tetrahydrocannabinol), tedy látku, díky níž marihuana způsobuje uvolňující stavy.

I když se na první pohled může zdát, že se od rýžového proteinu velmi neodlišuje, není to pravda. Konopný protein se velmi liší od všech výše zmíněných proteinů. Pokud se podíváš na nutriční hodnoty, ihned si všimneš rozdílu. Má mnohem více sacharidů a tuku než živočišné proteiny a zároveň mnohem méně bílkovin. Ptáš se, na co je tedy dobrý a v čem je jeho největší přidaná hodnota? Nejlepší vlastností, kterou tento protein má, je to, že je velmi zdravý a prospěšný pro tvé tělo. Nejen, že konopný protein je jeden z nejkvalitnějších zdrojů rostlinných bílkovin, obsahuje také mnoho zdravých tuků a vlákniny. Kromě toho, že neobsahuje lepek je výhodou i absence laktózy. Díky tomu je vhodnou volbou pro lidi s oběma intolerancemi.

Celiatici musí vyhnout pšenici, žitu, ječmeni a dalším obilovinám obsahujícím lepek.

Ostatní bezlepkové fit potraviny

Kromě proteinů existují i ​​bezlepkové proteinové tyčinky. Pokud máš nabitý den a nestíháš se pořádně najíst, vezmi si s sebou takovou tyčinku a doplň tělu živiny tehdy, když je potřebuje. Na trhu je mnoho proteinových tyčinek, ale jen některé z nich jsou vhodné i pro celiaky.

Kromě tyčinek můžeš sáhnout i po připravených proteinových nápojích. Oproti tyčinkám jsou lehčí a rychlejší vstřebatelné a méně zatěžují trávení. Na druhé straně méně tě zasytí a hodí se zejména, pokud potřebuješ tělu dodat živiny a zároveň co nejméně zatížit žaludek (např. turistika, výlety na kole a pod.).

Chipsy má rád asi každý. Jenže běžné chipsy obsahují v množství 100 gramů více než 500 kalorií, 35 gramů tuku a 50 gramech sacharidů. Bílkovin mají velmi málo a naopak obsahují hodně soli. Pokud chceš vypadat dobře, měl by ses jim vyhýbat, protože za pár minut dáš tělu stovky nepotřebných kalorií. Opakem jsou proteinové chipsy. Ty obsahují 5x méně tuku a asi 4x více bílkovin. Pokud si chceš dát k večernímu filmu něco zdravého a chutného, zkus tyto proteinové chipsy a určitě si je zamiluješ.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Konopný vs. syrovátkový protein. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Konopný vs. syrovátkový protein. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Syrovátkové proteiny jsou známé již několik desetiletí a během posledních let se díky snížení jejich ceny dostávají mezi všechny zapálené sportovce. Dnes jsou mnohem dostupnější než v minulosti a užívá je mnohem více lidí. Kromě syrovátkových proteinů jsou na trhu dlouho i kaseinové či vaječné proteiny. Mezi nejmladší druhy proteinů patří veganské proteiny, které jsou pro mnohé lidi stále ještě velkou neznámou.

Proč jsou chia semínka tak oblíbená?

Proč jsou chia semínka tak oblíbená?

Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá: protože jsou super! Opravdu, chia semínka patří právem mezi tzv. „superfoods“. Slovem superfoods se označují potraviny, které mají pozitivní účinek na naše zdraví. Většinou jsou to potraviny v přírodní raw formě, které obsahují vysokou koncentraci vitaminů, minerálů, antioxidantů či vlákniny. A chia semínka splňují všechny tyto parametry.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA