loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Keto, Dukanova a DASH dieta: Která z nich je nejlepší?

Keto, Dukanova a DASH dieta: Která z nich je nejlepší?

Stravování

03.01.2022

Prečítané: 49x

Internet je plný příběhů o tom, jak se všichni, od filmových hvězd až po obyčejné lidi, zbavili tvrdohlavých kil pomocí nějaké diety. Někteří naznačují, že ketogenický způsob stravování může být užitečný i při zvládání cukrovky a odvrácení Alzheimerovy choroby. Dukanova dieta tvrdí, že přináší rychlý a trvalý úbytek hmotnosti bez hladu. A do třetice DASH dieta ubírá příjem sodíku, a tím snižuje riziko hypertenze. Jsou to tedy zázračné diety, nebo jen módní výstřelek?

Keto dieta

Ketogenní dieta je způsob stravování s vysokým obsahem tuků, mírným obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů, který se liší od obecných doporučení zdravé výživy. Zdrojem sacharidů jsou mnohé potraviny bohaté na živiny včetně ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, mléka a jogurtů.

Keto, Dukanova a DASH dieta: Která z nich je nejlepší?

Pro naše tělo je ketogenní dieta vlastně částečným půstem. Během úplného půstu nebo stavu hladovění nemá tělo žádný zdroj energie. Proto rozkládá hubenou svalovou hmotu na palivo. Při keto dietě poskytují ketony alternativní zdroj energie. Na rozdíl od úplného půstu keto dieta pomáhá udržovat svalovou hmotu.

Ketogenní dieta je poměrně restriktivní. Výzkum podporuje tento způsob stravování při epilepsii, kdy se spolupracuje s týmem zdravotníků, protože její léčba může být velmi složitá. Nicméně pokud jde o keto dietu jako nástroj pro snížení hmotnosti a jiné zdravotní výhody, odborníci stále ještě nejsou rozhodnuti.

Ketogenní jídelníček

Při konzumaci jídel v keto dietě nesmíš zapomenout výrazně omezit příjem sacharidů. Co se týče příjmu sacharidů, doporučuje se například neslazené pyré Acai, drcený kokos, citron, limetka, ostružiny, švestky, maliny, jahody nebo meloun. Ze zeleniny jsou to například ředkvičky, květák, brokolice, cuketa, okurka, zelené fazolky, zelí, řepa.

Jelikož je dieta postavena na příjmu tuků, doporučuje zařadit do jídelníčku hovězí a vepřové maso, tučné ryby jako losos, makrela a sleď, drůbež a vejce.

Dukanova dieta

Dukanova dieta je dieta s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů, která je rozdělena do čtyř fází. Vytvořil ji Dr. Pierre Dukan, francouzský všeobecný lékař, který se specializuje na regulaci hmotnosti.

Keto, Dukanova a DASH dieta: Která z nich je nejlepší?

Dr. Dukan vytvořil tuto dietu v 70. letech 20. století, inspirovaný obézním pacientem, který mu řekl, že se může vzdát jakéhokoli jídla, aby zhubl, s výjimkou masa. Poté, co mnozí jeho pacienti dosáhli při jeho dietě působivých výsledků při hubnutí, Dr. Dukan v roce 2000 vydal Dukanovu dietu.

Dukanova dieta začíná výpočtem tvé cílové hmotnosti - tzv. „skutečné" hmotnosti - na základě tvého věku, historie hubnutí a dalších faktorů.

Jak dlouho zůstaneš v jednotlivých fázích, závisí na tom, kolik musíš zhubnout, abys dosáhl své „skutečné" hmotnosti.

Čtyři fáze Dukanovy diety

  • Fáze útoku (1-7 dní): Dietu začneš tím, že budeš jíst neomezeně libové bílkoviny (to jsou bílkoviny bez přebytečného tuku) a 1,5 polévkové lžíce ovesných otrub denně.
  • Fáze plavby (1-12 měsíců): Střídej libové bílkoviny jeden den s libovými bílkovinami a neškrobovou zeleninou a 2 polévkové lžíce ovesných otrub každý den.
  • Konsolidační fáze (5 dní za každé kilo shozené ve fázi 1 a 2): Neomezené množství libových bílkovin a zeleniny, trochu sacharidů a tuků, jeden den libových bílkovin týdně, 2,5 polévkové lžíce ovesných otrub denně.
  • Stabilizační fáze (na dobu neurčitou): Dodržuj pokyny konsolidační fáze, ale uvolni pravidla, dokud tvá hmotnost zůstane stabilní. Množství ovesných otrub se zvýší na 3 polévkové lžíce denně.

Jak je uvedeno výše, dieta je rozdělena na dvě fáze snižování hmotnosti a dvě udržovací fáze. Dukanova dieta je pravděpodobně bezpečná pro většinu lidí, ale osoby s určitými zdravotními obtížemi by se jí měly vyhnout. Její omezení týkající se potravin s vysokým obsahem tuků nemusí být pro zdraví nejlepší, jelikož tuky jsou velmi potřebné pro tvorbu hormonů. Kromě toho je velmi potřebná i vláknina, které je v některých fázích velmi málo.

Na internetu lze stáhnout i celou knihu Dukanovy diety s ukázkami jídelníčku. Každopádně, pokud se už rozhodneš pustit do této diety, zkombinuj jídla ve čtyřech fázích dle vlastní chuti a představivosti.

DASH dieta

Dietu DASH, což je zkratka pro dietní přístupy k zastavení hypertenze, propagují vědci, aby přesně toho dosáhli: zastavili (nebo zabránili) hypertenzi čili vysokému krevnímu tlaku. Kladou důraz na potraviny, o kterých se vždy říkalo, že je máš jíst (ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, libové bílkoviny a nízkotučné mléčné výrobky), které mají vysoký obsah živin snižujících krevní tlak, jako je draslík, vápník, bílkoviny a vláknina.

DASH také nedoporučuje potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků, jako je tučné maso, plnotučné mléčné výrobky a tropické oleje, jakož i nápoje slazené cukrem a sladkosti. Dodržování DASH znamená i omezení množství sodíku na 2 300 miligramů denně, které se nakonec sníží na přibližně 1 500 miligramů. Dieta DASH je vyvážená a lze ji dodržovat dlouhodobě.

Keto, Dukanova a DASH dieta: Která z nich je nejlepší?

Z přehledu studií zveřejněných v roce 2021 ve vědeckém časopise StatPearls, který se označuje za největší knihovnu medicínského vzdělávání na světě, vyplývá, že dieta DASH je spojena se snižováním:

  • krevního tlaku
  • rizika nežádoucích srdečních příhod
  • cévní mozkové příhody
  • cukrovky 2. typu
  • obezity

Jak funguje jídelníček DASH diety?

Začít s dietou DASH neznamená provést drastické změny ze dne na den. Namísto toho začni s malými změnami, které se ti zdají nejsnáze zvládnutelné.

Například:

  • přidej ke každému jídlu jednu porci zeleniny nebo ovoce, tedy 4-5 porcí denně
  • každý den zaveď tři nebo více bezmasých jídel
  • používej bylinky a koření, abys jídlo udělal chutnější bez soli
  • místo chipsů si dej mandle nebo pekanové ořechy
  • vyměň bílou mouku za celozrnnou
  • po obědě nebo večeři (nebo po obou) si dopřej 15minutovou procházku

V DASH dietě nejsou specifikovány potraviny, které je třeba konzumovat. Namísto toho je vytvořen dietní režim, který se soustřeďuje na porce z různých potravinových skupin.

Která dieta je nejlepší?

Neexistuje žádná dokonalá dieta na hubnutí. Různé diety vyhovují různým lidem a je jen na tobě, kterou si vybereš a se kterou budeš dosahovat svých cílů. Nejlepší dieta pro tebe je ta, kterou dokážeš dodržovat dlouhodobě.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Přerušované hladovění: Jaké jsou jeho výhody a rizika?

Přerušované hladovění: Jaké jsou jeho výhody a rizika?

Přerušované hladovění je způsob stravování, který se v posledních letech stal populárním díky nesčetným studiím, jež prokázaly jeho výhody. Tento systém je založen na přerušovaném období hladovění a jídla. Nejedná se tedy o dietu, která by nějakým způsobem omezovala některé typy potravin nebo makronutrientů, ale jedná se o způsob, jakým jsou potraviny přijímány. V tomto článku se budeme věnovat vysvětlení, co je to přerušované hladovění, jaké jsou jeho benefity, pro koho je vhodné a kdo by se mu naopak měl vyhnout.

Vliv zinku na hubnutí a přibírání. Jaká je pravda?

Vliv zinku na hubnutí a přibírání. Jaká je pravda?

O zinku jsme v našich článcích už napsali hodně, ale nepodívali jsme se na něj z pohledu hubnutí. Jak už asi víš, zinek je minerál, který je nezbytný pro růst a udržování všech buněk v těle. Ukázalo se, že účinně pomáhá lidem při hubnutí, ale neměl by se přijímat v nadměrném množství. Tento článek ti odpoví na dvě důležité otázky: Může ti pomoci při hubnutí? Kolik zinku bys měl denně užívat, abys dosáhl optimálních výsledků?

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA