loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
5 výživových doplňků, vhodných i pro necvičící lidi

5 výživových doplňků, vhodných i pro necvičící lidi

Doplňky výživy

05.04.2021

Prečítané: 22x

Doplňky výživy nejsou jen pro aktivní a pravidelně cvičící lidi. Existují typy doplňků, které má smysl užívat pouze při cvičení a pro sportovně neaktivní lidi jsou zbytečné. Sem patří např. kreatin, spalovače tuků nebo předtréninkové pumpy. Nicméně, je tu ještě druhý typ suplementů, které mohou užívat téměř všichni lidé bez rozdílu věku, pohlaví či BMI. Pojďme si o nich říct více.

Protein

„K čemu mi je protein, když necvičím? Není to zcela zbytečné?“ Ne, není. Pokud necvičíte ani aktivně nesportuje, neznamená to, že máš zanedbávat i jídelníček. Právě naopak, pokud již tělu nedáš dostatek pohybu, dopřej mu aspoň kvalitní stravu.

5 výživových doplňků, vhodných i pro necvičící lidi

Protein není jen na to, aby rostly svaly. Bílkoviny jsou součástí každé živé buňky a bez nich by nemohly existovat. Účastní se všech procesů, které se odehrávají v našem organismu na buněčné i mimobuněčné úrovni. Bez nich by se v těle nemohly tvořit nové a nové buňky. Bez bílkovin bychom neměli ani pokožku, nehty, vlasy, klouby, šlachy či chrupavky. Kromě toho pomáhají při biochemických reakcích ve formě enzymů.

Užíváním proteinu jako náhrady jídla nebo jako ingredience do vaření zvýšíš nutriční hodnotu jídla. Kromě toho, proteinové prášky jsou často velmi dobře dochucené a mají málo kalorií, takže jsou vhodné nejen jako dochucovadlo, ale i jako náhrada sladkostí.

Kloubní výživa

Některé lidi to může překvapit, ale myslím si, že kloubní výživa je dobrým doplňkem pro všechny. Proč by nemohl tzv. kloubovku užívat muž kolem věku 40 let nebo žena v předdůchodovém věku, či starší? Klouby se opotřebovávají každému z nás bez ohledu na to, zda sportujeme nebo ne. Většina starších lidí má problémy s klouby a stěžují si na bolesti či omezený rozsah pohybu.

Kloubní výživa může pomoci jako prevence v udržování zdravých kloubů. Samozřejmě, pokud není jejich zatížení tak velké jako u sportovce, který má 5 tréninků týdně, není nutné ani tak časté užívání. Její občasné preventivní užívání určitě pomůže oddálit problémy kloubů a bolesti. Velmi dobrým řešením je užívání dvou komplexních kloubních výživ (tedy na období 6 a více týdnů) 1-2x do roka.

V případě, že chceš zvolit tento postup, doporučil bych ti sáhnout po komplexní kloubní výživě, která obsahuje všechny potřebné látky na podporu kloubů a chrupavek. Pokud si chceš o tomto suplementu přečíst více, doporučuji ti tento článek.

Omega-3 mastné kyseliny

Naše tělo potřebuje pro fungování omega-3, 6 a 9 mastné kyseliny. Samo si dokáže vyrobit jen omega-9 mastné kyseliny, ostatní musíme přijmout buď z potravin nebo ve formě doplňků výživy. Dobrým zdrojem jsou např. ryby, mořské plody, vejce, ořechy a semínka (chia, lněná). Kromě potravin je dobré sáhnout i po suplementech, které dodají tělu v malém množství vysokou koncentraci omega-3 mastných kyselin.

5 výživových doplňků, vhodných i pro necvičící lidi

Omega-3 mastné kyseliny zlepšují zrak, zdraví kostí a kloubů, mají protizánětlivé vlastnosti, pomáhají ve zlepšování psychického stavu, a hlavně slouží jako prevence vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Vitamín D

Patří mezi nejdeficitnější mikronutrienty. Až 75 % lidí má nedostatek vitamínu D. Je rozváděný pomocí krve k buňkám v těle, kde reguluje funkci genů. Téměř každá buňka v těle má receptor na vitamín D. Má důležitou roli v budování imunity, pomáhá při vstřebávání vápníku a růstu kostí, snižuje riziko vzniku rakoviny, kardiovaskulárních problémů, cukrovky a více druhů sklerózy.

Tvoří se z cholesterolu v těle za pomoci slunečního záření. Je možné ho přijmout z potravin, ale hlavním zdrojem zůstává stále slunce. A tady nastává v naší zeměpisné šířce problém, protože nemáme tolik slunečního záření během roku jako např. země v okolí rovníku. Na dostatečný příjem vitamínu D je třeba strávit na slunci alespoň 30 minut denně, a to je během jara, podzimu a zimy někdy problém. Právě v tomto období je doporučené přijímat vitamín D z tablet. Denní příjem by měl být přibližně 1 000-2 000 IU.

5 výživových doplňků, vhodných i pro necvičící lidi

Zinek

Pro naše tělo je velmi důležitý a patří mezi nejdůležitější esenciální minerály v našem těle. Správná hladina zinku v těle je důležitá pro funkci hormonů, enzymů, imunitního systému a také testosteronu. Pokud máš nedostatek zinku v těle a začneš ho pravidelně doplňovat, mělo by dojít i ke zvýšení hladiny TST v krvi. V těle funguje jako antioxidant a naše tělo bez příjmu zinku nedokáže dlouhodobě fungovat.

Denní dávka je 25-50 miligramů, a i větší dávky kolem 100 mg denně jsou krátkodobě v pořádku. Vysoké dávky ale užívej pouze, pokud ti akutně chybí zinek, jinak ti bude stačit běžná dávka do 50 mg.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Co je bazální metabolismus a jak se počítá?

Co je bazální metabolismus a jak se počítá?

Možná jsi se už s pojmem bazální metabolismus setkal, a možná ne. Pokud chceš řídit to, jak budeš přibírat nebo hubnout, je dobré ho znát. Co znamená, jak se vypočítá a jak ovlivňuje tvůj celkový výdej energie? Odpovědi na tyto otázky se dozvíš v tomto článku.

Nedejte nemoci šanci. Zvyšte dávky vitamínů C i D

Nedejte nemoci šanci. Zvyšte dávky vitamínů C i D

Budování a posilování imunity nebylo pro většinu čtenářů nikdy důležitější než právě teď. V období, kdy je naše zdraví zkoušeno nejvíce a chceme mít imunitu co nejsilnější, aby se dokázala ubránit před případnými viry. Obecný článek na toto téma jsme již zveřejnili. V tomto článku si povíme hlavně o vitamínu C a D - o jejich funkci, dávkování a zdrojích v potravinách.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA