loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
5 efektivních tipů, jak zatočit s únavou

5 efektivních tipů, jak zatočit s únavou

Zdraví a krása

19.08.2021

Prečítané: 57x

V dnešním rychlém a uspěchaném světě občas není jednoduché udržet své soustředění na maximu. Pokud máš hodně práce, úkolů v práci či ve škole, do toho tréninky a i svůj volný čas, může se stát, že ne vždy budeš plný energie a elánu. V tomto článku si řekneme více o tom, co můžeš udělat pro to, abys minimalizoval tyto stavy.

Pravidelná procházka na čerstvém vzduchu

Zní to jako klišé, ale opravdu, procházka venku na vzduchu tě dokáže nabudit. Udělej si během dne čas na to, že půjdeš na krátkou 15-20minutovou procházku. Pokud je to možné i během pracovní doby, tedy v polovině dne, tak je to ještě lepší. Po přestávce se vrátíš zpět do práce práci a energie, kterou budeš mít ti pomůže zvládnout práci ještě snadněji a uděláš toho víc. Nejideálnější je naplánování této přestávky pravidelně na každý den. Například si nastavíš rutinu, že mezi 12.00-12.20 vždy půjdeš na procházku do okolí, i kdyby se dělo cokoli. Mobil nech na stole a udělej si čas jen pro sebe. Tato nejextrémnější varianta je pouze pro lidi, kteří si opravdu mohou svůj den plánovat sami.

5 efektivních tipů, jak zatočit s únavou

Změň jídelníček

Tvé tělo je jako auto. Pokud ho natankuješ špatným palivem, bude pomalé a nebude fungovat, jak má. Naopak, pokud mu dáš kvalitní palivo, dostaneš z něj maximum. Totéž platí i o tvém těle a jídelníčku. Jednoduchá změna jídelníčku dokáže drasticky změnit to, jak se cítíš a zda máš hodně nebo málo energie. Zaměř se na to, abys měl v jídelníčku dostatek ovoce a zeleniny a také hodně vlákniny. Pokud přijímáš málo vlákniny a hodně bílkovin a tuků, tělo musí investovat hodně energie do toho, aby tuto potravu dokázalo zpracovat. Ulehči mu to tím, že budeš sledovat denní příjem vlákniny a přijmeš 10-13 gramů vlákniny na každých 1 000 přijatých kalorií.

Buď aktivnější

Pokud máš sedavou práci, nebo nejsi během dne fyzicky aktivní a více času trávíš v sedavé poloze než ve stoje, přidej do svého dne sportovní či jinou fyzickou aktivitu. Je sice fajn, pokud chodíš pravidelně sportovat - např. 4x týdně do fitka, na kolo či na trénink fotbalu. Pokud 8 hodin denně spíš a dalších 8-10 hodin sedíš při práci, tělo je většinu dne vsedě nebo vleže, a tudíž není připraveno k akci či výkon. Nemá důvod být aktivní a ani tvé smysly proto nejsou zcela čilé. Snaž se, abys byl během dne aktivnější, a i tvé tělo se přestaví na tento mód. Pokud pracuješ v kanceláři u počítače, dej si každé dvě hodiny chvilku pauzu a jdi se alespoň projít do jiné části kanceláře či ven, nebo se alespoň postav, protáhni si končetiny, dej si pár dřepů a napij se vody.

5 efektivních tipů, jak zatočit s únavou

Vyhni se stavu, že ráno sedneš k počítači a až do konce pracovní doby se ani nepohneš. Velmi dobrým pomocníkem při měření celkové aktivity jsou i smart hodinky. Ty nejlevnější dnes koupíš v ceně měsíční permanentky do fitka či dokonce ještě méně. Můžeš díky nim sledovat počet kroků. Není to sice nejpřesnější měření aktivity, ale pokud máš za den nachozených 3 000 kroků, tak je jasné, že se většinu dne nehýbeš. Snaž se o to, abys měl na konci dne minimálně 8 -10 tisíc kroků.

Jak podpořit jídelníček doplňky výživy?

Existuje několik suplementů, které dokáží oddálit tvou únavu. Všechny tyto účinky jsou krátkodobé. Některé jsou na velmi krátkou dobu (desítky minut) a jiné účinkují až několik hodin.

Nejznámějším suplementem je kofein, který se nachází také v kávě. Dokáže tě nabudit rychle a účinkuje až 6 hodin. Prodává se v tabletové formě. Dobrým doplňkem výživy je i GABA. Jeho účinky jsou dlouhodobější a k dosažení plného účinku ho musíš suplementovat více než dva týdny. Pomáhá také zlepšovat kvalitu spánku. Dobrým nakopávačem je i tyrosin a taurin. Tyto suplementy nabudí tvou nervovou soustavu, oddálí únavu a zlepší psychickou výkonnost.

Dostatek spánku je alfa a omega

Pokud máš neustále spánkový deficit a spíš 4 hodiny denně, všechny předešlé rady ti pomohou jen velmi málo nebo na velmi krátkou dobu. Nemá smysl hledat recept na potlačení únavy kofeinem, změnou jídelníčku či procházkou, pokud tělo nemá dostatek spánku. Ten je pro naše tělo zcela esenciální a ničím se dlouhodobě nedá nahradit. Nedostatek spánku je z dlouhodobého hlediska velmi nezdravý. Může silně narušit tvoji imunitu, rozházet hormonální stav v těle a zničit celkový psychický a fyzický stav, nemluvě o nadváze apod.

5 efektivních tipů, jak zatočit s únavou

Drtivá většina lidí, kteří mají nedostatek spánku, nemají reálný důvod k tomu, aby málo spali. Mají jen slabou sebekontrolu. Mnozí hodně pracují, ale i tak si během dne najdou mnoho času na prokrastinaci. Ostatní tráví hodně času např. sledováním televize či brouzdáním po internetu a kvůli tomu nemají dostatek kvalitního spánku. Pokud patříš do této skupiny lidí, udělej si reorganizaci svého pracovního času, změň návyky a dej spánku větší prioritu.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Ranní rozcvička tě nabije energií. Jaké cviky nevynechat?

Ranní rozcvička tě nabije energií. Jaké cviky nevynechat?

Každé ráno úspěšných lidí (alespoň podle videí, které je prezentují) začíná tím, jak se probudí, vypijí malé espresso a s úsměvem začnou s procvičením celého těla. Vypadá tvé ráno podobně? Ne? Nic si z toho nedělej, drtivá většina lidí takto nevstává. Nicméně, taková rána nemusí být úplné sci-fi. Ok, nemusíš mít úsměv na rtech, ale vyzkoušej na pár dní přidat k snídani a ranní hygieně i rozcvičku a uvidíš, že tyto dny se budeš cítit lépe, pozitivněji naladěný a budeš ve větší psychické i fyzické pohodě.

Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Pokud chceš řídit nějaký mechanismus, musíš o něm vědět co nejvíce informací. Musíš vědět, jaké má vstupy, jaké výstupy a co s ním tyto vstupy udělají. Jen tehdy můžeš zjistit, jak reaguje, co tyto vstupy způsobují a dokážeš celé dění dále vyhodnocovat. Takovým mechanismem je i tvé tělo. Na to, abys s ním mohl dělat, co se ti zachce - přibírat svaly, spalovat tuky - musíš vědět, co do něj dáváš a jak na to reaguje. Na to je vhodné počítání kalorií, resp. makronutrientů. V dnešním článku si řekneme, proč je to důležité, co tím můžeš získat a ukážeme si, jak to v praxi může fungovat i u tebe.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA