loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Stravování

23.07.2021

Prečítané: 97x

Pokud chceš řídit nějaký mechanismus, musíš o něm vědět co nejvíce informací. Musíš vědět, jaké má vstupy, jaké výstupy a co s ním tyto vstupy udělají. Jen tehdy můžeš zjistit, jak reaguje, co tyto vstupy způsobují a dokážeš celé dění dále vyhodnocovat. Takovým mechanismem je i tvé tělo. Na to, abys s ním mohl dělat, co se ti zachce - přibírat svaly, spalovat tuky - musíš vědět, co do něj dáváš a jak na to reaguje. Na to je vhodné počítání kalorií, resp. makronutrientů. V dnešním článku si řekneme, proč je to důležité, co tím můžeš získat a ukážeme si, jak to v praxi může fungovat i u tebe.

Proč bys měl sledovat svůj kalorický příjem?

Jak jsem nastínil již v úvodu, sledování příjmu potravy je důležité pro to, abys mohl upravovat svoji hmotnost podle potřeby. Samozřejmě, i bez počítání to jde a není to velký problém, ale někdy se stane, že nemáš přesný odhad na to, jaký máš příjem sacharidů, bílkovin, tuků a kalorií. Tím pádem můžeš některé situace nesprávně vyhodnotit.

Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Navíc pokud nemáš super paměť, tak nevíš, jak ses stravoval před několika měsíci a zda ti tehdejší systém vyhovoval, zda jsi hubnul, přibíral nebo stagnoval. Čím více dat o sobě máš, tím lépe s nimi můžeš pracovat a zlepšovat se a dosahovat pokroku. Často někteří lidé stojí na místě a nemohou se měsíce posunout v tréninku a formě. Je to důsledek toho, že dělají někde chybu. A pokud nesledují příjem makronutrientů, nevědí ani to, proč mají tento problém.

Kromě toho, sledování příjmu potravy má i psychologický efekt. Při dodržování tohoto zvyku máš větší závazek dodržet stanovený jídelníček. Mám to vysledované i na sobě, čím přísněji eviduji svůj příjem potravy, tím snadněji odolávám cheat meal. Někdy budeš velmi překvapený, jaký může být rozdíl mezi některými druhy potravin (běžnými a nízkotučnými či těmi se sladidly místo cukru).

„Ale na počítání kalorií potřebuji určitě NASA kalkulačku“

Toto vůbec neplatí. Nejlepší volbou, jak počítat kalorie je používání svého smartphonu. Stáhni si některou z aplikací, která ti vyhovuje (např. MyFitnessPal nebo Kalorické tabulky) a zapisuj svá jídla přímo tam. Mobil máš neustále u sebe, takže si můžeš zapsat přijatou stravu vždy a všude a díky inteligentním funkcím, jako je čtení čárových kódů ti zapisování příjmu potravin zabere minimum času. Opravdu, některé potraviny zapíšeš za několik sekund.

Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Základní pravidla, která musíš dodržovat

Na začátek budeš potřebovat kuchyňskou váhu. Je to z toho důvodu, že chceš přesně vědět, kolik a čeho přijímáš a také na to, aby ses naučil odhadovat množství potravy. Pokud nemáš zkušenosti s počítáním kalorií, asi nevíš, jak vypadá na talíři 150 gramů rýže nebo 300 gramů rajčat. Toto „učení se“ odhadování hmotnosti potravin je velmi důležité k tomu, abys do budoucna uměl zapisovat svůj kalorický příjem i bez neustálého používání kuchyňské váhy.

Pokud již máš nainstalovanou jednu z uvedených aplikací, tak možná víš i to, že některé potraviny se dají zaevidovat i v uvařeném stavu. Není to špatné, ale raději doporučuji vážit všechny potraviny v syrovém stavu, protože je to nejpřesnější. Určitě najdeš v seznamu potravin i uvařené kuřecí maso, ale je zřejmé, že každý vaří maso jinak, a zatímco někdo ho úplně vysuší, druhý člověk ho může připravit tak, aby bylo šťavnaté. A možná na začátku měli stejnou hmotnost jako syrové, po uvaření bude rozdíl v hmotnosti 10-20 %. Není to velký rozdíl, ale pokud se chyba napočítá na jedné potravině, pak na druhé, třetí atd., postupně může narůst velikost nepřesnosti měření a tím ti může uniknout mnoho kalorií, které budou způsobovat zmatek.

Jak počítat kalorie? S našimi tipy to hravě zvládnete

Nebude to tak složité, jak se ti zprvu může zdát. Mnoho potravin, které denně jíš, nemusíš vážit, neboť jsou navážené přímo v balení, resp. jejich hmotnost je uvedená - tvaroh, jogurt, cottage sýr, skyr, vejce, nanuk apod. První dny se ti možná bude zdát, že vážení potravin zabírá hodně času a energie. Nicméně, každým dnem to bude jednodušší a snadnější a po měsíci to budeš dělat automaticky a zabere to minimum času.

„Nemohu odteď jíst nic, co není zvážené a nevím přesné nutriční hodnoty?“

Samozřejmě, že můžeš. Právě proto je vhodné na začátku, kdy si začneš budovat tento zvyk, vážit co nejvíce potravin. Tím získáš odhad, kolik gramů dané potraviny máš na talíři. Pokud pak přijdeš do restaurace, příp. na víkendový rodinný oběd k prarodičům, budeš schopen odhadnout, kolik gramů daných potravin si máš zapsat do své aplikace. Pozor - nezapomeň na olej. Mnoho lidí ho při estimaci (odhadování hmotnosti porce) zapomíná evidovat, a přitom obsahuje mnoho kalorií.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Velký průvodce cukrem: Jak se dělí a kdy ho (ne)jíst?

Velký průvodce cukrem: Jak se dělí a kdy ho (ne)jíst?

Cukry jsou lidovým názvem pro sacharidy, jinak nazývané také uhlohydráty. Sacharidy patří mezi základní makronutrienty - spolu s bílkovinami a tuky. Jeden gram sacharidů obsahuje 4 kalorie. Velmi často jsou sacharidy neprávem démonizované a uváděné jako příčina nabírání tuku. V tomto článku si řekneme více o druzích sacharidů, jejich benefitech pro naše tělo a nevynecháme ani informace o tom, zda se z nich opravdu přibírá a jestli je potřeba se jim maximálně vyhýbat.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA