loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
3 efektivní doplňky výživy, které byste měli užít před tréninkem

3 efektivní doplňky výživy, které byste měli užít před tréninkem

Doplňky výživy

09.03.2020

Prečítané: 198x

Pokud by ses zeptal lidí ve fitku, jaké doplňky užívají před tréninkem, jistě by se neshodli na stejných látkách. Je to logické, protože pokud je někdo v objemové fázi, nebude užívat spalovače tuku jako ten, kdo chce zhubnout. Dnes se podíváme na tři základní doplňky výživy, které jsou vhodné pro každého - ať muže či ženu a v každém období během roku. Jeden z nich je kofein, který má povzbuzující účinky, druhý je kreatin, který ti dodá více síly a výbušnosti do tréninku a třetí jsou aminokyseliny s rozvětveným řetězcem BCAA, díky kterým se ti do krve dostanou aminokyseliny potřebné pro tvorbu nové svalové hmoty a ochranu té aktuální před katabolismem.

Kofein

Jedná se o nejzákladnější nootropický stimulant, který se běžně vyskytuje v kávě, čajích, čokoládě či energetických nápojích. Potlačuje nukleosid adenosin v mozku a způsobuje nakopnutí před tréninkem. Nemusíš užívat kofein před každým tréninkem, ale pokud cítíš, že jsi unavený a nemáš dostatek energie, určitě ho použij. Hodí se nejen silovým, ale i vytrvalostním sportovcům.

3 efektivní doplňky výživy, které byste měli užít před tréninkem.

Jaké je optimální dávkování?

Většina tabletových kofeinových přípravků má v jedné tabletě 100-200 mg. Začni na této dávce, a pokud ti nepostačuje, můžeš ji navýšit postupně až na 400 mg. Většině lidí už 200 mg dávka způsobuje výrazné nakopnutí a zlepšení bdělosti a nepotřebují tuto dávku navyšovat. Neplatí zde pravidlo, že dvojnásobná dávka kofeinu má dvojnásobný účinek. S velikostí dávky nenarůstá přímo úměrně účinek a vysoké dávky jsou tím pádem zcela zbytečné.

Dej si pozor na to, že pokud si dáš kofein pozdě večer, možná budeš mít problém se spánkem. Také si dej pozor na to, abys tabletový kofein nekombinoval s dalšími zdroji kofeinu - kávou, čaji, energetickými nápoji, předtréninkovými nakopávači či některými spalovači tuků, které mají již v sobě dostatek této látky. Také si dej pozor na příjem kofeinu, pokud máš problémy se srdcem či vysokým krevním tlakem.

Tento kofein s názvem Coffy 200 od Best Nutrition má v jedné tabletě 200 mg kofeinu, takže už v nejmenší dávce máš dostatek kofeinu na to, aby tě probudil před každým tréninkem.

3 efektivní doplňky výživy, které byste měli užít před tréninkem.

Kreatin

Druhým suplementem, který ti doporučuji užívat je kreatin. V poměru ceny a účinku neexistuje lepší doplněk výživy. Kreatin je tělu přirozená látka, která se nachází např. v mase a jeho užíváním v tabletové nebo práškové formě jen zvyšuješ již existující denní příjem.

Kreatin zvyšuje zejména sílu a výbušnost. Při jeho užívání je běžné navýšení tréninkových zátěží i o 10-15 %, což způsobuje nárůst nové svalové hmoty.

Jaké je optimální dávkování?

Kreatin nemá okamžité účinky. Pokud si koupíš kreatin a před tréninkem si dáš jednu dávku (5 gramů), nepocítíš změnu. Až delším pravidelným dávkováním začneš pozorovat jeho benefity. Zcela postačí, když si dáš 5 gramů denně a už za několik dní pocítíš jeho pozitivní účinky na trénink.

Kreatin je vhodný i pro muže i ženy a ne jen v objemové fázi, ale i v období diety. Jeho užívání je naprosto bezpečné.

Dobrým základním kreatinem je např. 100 % Creatine Monohydrate od Best Nutrition. 500gramové balení ti vystačí až na tři měsíce, takže na měsíc tě stojí asi tolik jako jedno polední menu. Nic levnějšího s tímto účinkem nenajdeš.

3 efektivní doplňky výživy, které byste měli užít před tréninkem.

BCAA

Posledním doplňkem výživy, který zmíníme, jsou BCAA, tedy aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. Konkrétně se jedná o leucin, isoleucin a valin. Jsou to aminokyseliny, které si naše tělo neumí samo vytvořit. V suplementech jsou ve známém poměru 2:1:1, ale najdou se i suplementy s poměrem 4:1:1, případně až 8:1:1.

Proč bys je měl užívat?

Hlavním důvodem je fakt, že tvé tělo potřebuje bílkoviny, resp. aminokyseliny na tvorbu nové svalové hmoty a na potlačení katabolismu. BCAA stimulují syntézu bílkovin a tím pádem i tvorbu nové svalové hmoty, mohou snižovat potréninkovou bolest svalů a dodají ti do tréninku více energie.

Jaké je optimální dávkování?

Dávkování BCAA před tréninkem by se mělo pohybovat od 10 gramů výše. Menší dávky nemá smysl užívat, protože jsou velmi malé a jejich účinky jsou v dávce 1-5 gramů nepozorovatelné. Jelikož se jedná o bílkovinu, jejíž denně přijmeš několik desítek gramů, i BCAA bys měl přijímat ve větším množství.

Pokud chceš kvalitní a cenově dostupné BCAA, vyber si např. BCAA Pro 4:1:1 od společnosti Yamamoto. Mají dobrý poměr kvality složení a ceny a jsou ve vyšším poměru, tedy až 4:1:1.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Pokud by si měli sportovci, kteří se zaměřují na rozvoj svalové hmoty, vybrat jen jeden doplněk výživy, který budou používat, drtivá většina z nich by si jistě vybrala syrovátkový protein. Je to nejzákladnější doplněk výživy, který se hodí každému - ať muži či ženě, mladým i starým lidem a také při nabírání či při dietě. Je vhodný pro všechny na celoroční užívání. Výjimkou jsou jen lidé s alergií na mléčné bílkoviny či jinou složku tohoto proteinu. V tomto článku si vysvětlíme základní informace o tomto typu proteinu a ukážeme si rozdíly mezi jednotlivými formami - koncentrátem, izolátem a hydrolyzátem.

Co jsou kalorie a jak je uhlídat i bez kalkulačky?

Co jsou kalorie a jak je uhlídat i bez kalkulačky?

Kalorie jsou velmi skloňovaným slovem nejen ve fitness komunitě, ale i mezi necvičícími lidmi. Často jsou proto slyšet otázky jako „kolik kalorií má tento koláč?“ nebo „kolik kalorií spálím, pokud budu hodinu bruslit?“. Většina lidí se dokáže alespoň průměrně orientovat v problematice kalorií, ale pojďme se na toto téma podívat detailněji. Tento článek není jen pro začátečníky, ale i pokročilý cvičenec zde jistě najde nové informace.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA