loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Doplňky výživy

27.02.2020

Prečítané: 156x

Pokud by si měli sportovci, kteří se zaměřují na rozvoj svalové hmoty, vybrat jen jeden doplněk výživy, který budou používat, drtivá většina z nich by si jistě vybrala syrovátkový protein. Je to nejzákladnější doplněk výživy, který se hodí každému - ať muži či ženě, mladým i starým lidem a také při nabírání či při dietě. Je vhodný pro všechny na celoroční užívání. Výjimkou jsou jen lidé s alergií na mléčné bílkoviny či jinou složku tohoto proteinu. V tomto článku si vysvětlíme základní informace o tomto typu proteinu a ukážeme si rozdíly mezi jednotlivými formami - koncentrátem, izolátem a hydrolyzátem.

Jak vznikl syrovátkový protein?

Při výrobě sýra se z deseti litrů mléka vytvoří přibližně jeden kilogram sýra a zbytek je odpad - tekutina s obsahem syrovátky. V minulosti, kdy lidé ještě nevěděli o možnostech jejího využití, ji buď vylévali do odpadů, nebo ji dávali zvířatům do potravy. Postupně, jak se začínaly zpřísňovat zákony na manipulaci s odpady, se tito výrobci začali více a více zajímat o to, co je v této odpadní tekutině. Zjistili, že je to vlastně poklad, který by měli dále zpracovávat.

Tato tekutina není jen čistá syrovátka, ale je to směs i dalších nepotřebných látek - sacharidů a tuků. Ty se postupně separují pryč, aby na konci zůstal prášek, který obsahuje málo sacharidů a tuků a hodně bílkovin. A z tohoto prášku se později vyrábějí proteinové přípravky. První syrovátkové proteiny se na trzích objevily před více než 40 lety.

Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Syrovátkový protein - obecně

Obecně je syrovátkový protein dobře využitelný a lehce vstřebatelný. Problémy s trávením syrovátkového proteinu mívají většinou jen lidé s alergií na živočišnou nebo mléčnou bílkovinu, příp. alergii na laktózu. Většina dnešních moderních syrovátkových proteinů obsahuje i přidané trávicí enzymy, které napomáhají zpracování proteinu a snadnějšímu trávení.

Syrovátka mají vysokou biologickou hodnotu. Tato hodnota udává množství biologicky důležitých složek v potravinách a syrovátka mají hodnotu až 104.

Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Syrovátkový koncentrát

Často je označovaný také jako WPC, což je zkratka pro Whey Protein Concentrate. Je to nejzákladnější a také nejlevnější syrovátkový protein. Nicméně, to neznamená, že je špatný, právě naopak. Díky výbornému poměru kvality a ceny je velmi dobrý na běžné a pravidelné doplňování bílkovin jak v objemové fázi, tak i v dietě. Obsah bílkovin je na úrovni 70-85 %.

Pokud chceš kvalitní koncentrát, sáhni např. po 100% Whey Professional Protein od Best Nutrition. Obsahuje 77 % kvalitního syrovátkového koncentrátu a ve větším balení máš až 90 dávek, což ti vystačí na dostatečně dlouhou dobu.

Syrovátkový izolát

Izolát je čistší a kvalitnější než koncentrát a často ho najdeš pod označením WPI - Whey Protein Isolate. Má méně kalorií, sacharidů a tuku než koncentrát a stále má velmi příznivou cenu. Díky nižšímu obsahu kalorií je mírně vhodnější do diety než koncentrát. Kromě toho má díky větší čistotě větší rychlost vstřebávání, takže po tréninku ještě rychleji dostaneš aminokyseliny do krve než u koncentrátu. Obsah bílkovin je většinou více než 85 %.

Velmi dobrým syrovátkovým izolátem je ISO Whey ZERO od Biotech USA. Obsahuje až 84 % bílkovin a v jedné dávce je až 4,5 gramu BCAA. Zároveň je v jedné dávce pouze 0,5 gramu tuku a 1,3 gramu sacharidů.

Výběr syrovátkového proteinu. Který je pro vás ten správný?

Syrovátkový hydrolyzát

Špička mezi syrovátkovými proteiny. Paradoxně, nemá větší obsah bílkovin než izolát, ale bílkoviny, které jsou v něm obsažené, jsou v nejvyšší možné kvalitě. Obsahuje nejrychleji vstřebatelné bílkoviny rozbité na peptidy, a pokud chceš po tréninku dostat do těla co nejrychleji aminokyseliny na růst svalů, hydrolyzát je ta nejlepší (ale i nejdražší) volba. Někdy se označuje také jako WPH, což je zkratka pro Whey Protein Hydrolysate. Tento protein je vhodný zejména do potréninkového nápoje. Na doplňování bílkovin během dne je lepší sáhnout po syrovátkovém koncentrátu nebo izolátu.

Pokud hledáš kvalitní hydrolyzát, sáhni např. po Diamond Hydrolysed Whey Protein od Fitness Authority. Jak jsem již psal výše, je dražší, ale stojí to za to. A pokud ho budeš užívat pouze po tréninku, vystačí ti na 75 dávek. Takže i kdyby si trénoval opravdu velmi často, vydrží ti alespoň tři měsíce.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Vše, co byste měli vědět o šejkrech: výběr, čištění, výměna

Vše, co byste měli vědět o šejkrech: výběr, čištění, výměna

Asi každý z nás má doma minimálně jeden šejkr na protein. Je výborným pomocníkem na rozmíchání proteinu a jiných doplňků výživy, neboť díky spirále nebo sítku se za několik sekund změní prášek s vodou na homogenní nápoj připravený k okamžitému užití. Můžeš v něm připravit protein, gainer, předtréninkový stimulant, pumpu apod. V podstatě vše, co je práškové či tekuté a můžeš také mixovat několik doplňků výživy dohromady.

Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Obyčejný vs. vícesložkový protein: který si vybrat?

Proteiny jsou doplňky výživy, jejichž primárním úkolem je doplnění bílkovin během dne. Nejčastěji se užívají ráno po probuzení, před tréninkem, po tréninku nebo v průběhu dne jako náhrada jídla. Kromě toho, že existují různé zdroje bílkovin jako např. syrovátkové, kaseinové, vaječné, rýžové, hrachové či konopné proteiny, existují i tzv. vícesložkové proteiny. Ty kombinují minimálně dva zdroje bílkovin, což může kombinovat různé pozitivní účinky jednotlivých složek.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA