loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Selen: Jaké má účinky a proč jej užívat?

Selen: Jaké má účinky a proč jej užívat?

Doplňky výživy

21.01.2022

Prečítané: 155x

Přestože jsi o selenu možná moc neslyšel, tento úžasný prvek je pro tvé zdraví životně důležitý. Selen je esenciální minerál, což znamená, že ho musíš získávat stravou, tělo si ho nedokáže samo vyrobit. Je potřebný jen v malém množství, ale hraje významnou roli v důležitých procesech ve tvém těle včetně metabolismu a funkce štítné žlázy. V tomto článku se dozvíš, co způsobuje nedostatek selenu, jaké přírodní zdroje selen doplňují a jaké je optimální množství přijatého selenu.

Co ti hrozí při nízké hladině selenu?

Nejčastější jsou kardiovaskulární onemocnění

Strava bohatá na selen může pomoci udržet tvé srdce zdravé, protože nízká hladina selenu se pojí se zvýšeným rizikem srdečních onemocnění. V analýze 25 pozorovacích studií se zjistilo, že zvýšení hladiny selenu v krvi o 50 % bylo spojeno s 24 % snížením rizika srdečních onemocnění.

Selen může také snižovat markery zánětu v těle - jeden z hlavních rizikových faktorů srdečních onemocnění. Například přehled 16 kontrolovaných studií, které zahrnovaly více než 433 000 lidí se srdečními onemocněními, ukázal, že užívání selenu snižuje hladinu zánětlivého markeru C-reaktivního proteinu (CRP). To naznačuje, že selen může pomoci snížit riziko srdečních onemocnění tím, že snižuje zánět a oxidační stres v těle. Oxidační stres a zánět jsou spojeny s aterosklerózou nebo hromaděním plaku v tepnách.

Ateroskleróza může vést k nebezpečným zdravotním problémům jako jsou mrtvice, infarkt a srdeční onemocnění. Zařazení potravin bohatých na selen do stravy je skvělý způsob, jak udržet úroveň oxidačního stresu a zánětu na minimální úrovni.

Selen: Jaké má účinky a proč jej užívat?

Zhoršení kognitivních funkcí

Antioxidační aktivita selenu může pomoci snížit riziko poklesu kognitivních funkcí souvisejících s věkem i poruch, které jsou důsledkem onemocnění, jako je Alzheimerova choroba. Podobně jako v případě zdraví srdce, i míra vlivu selenu na pokles kognitivních funkcí se stále zkoumá.

Poruchy štítné žlázy

Selen má také důležitou roli při udržování funkce štítné žlázy. Studie naznačují, že optimální hladina selenu v těle může pomoci předcházet poruchám štítné žlázy. To by mohlo platit zejména pro ženy. V současnosti však probíhá další výzkum, který by pomohl získat informace o tom, jak mohou suplementy s obsahem selenu podpořit zdraví štítné žlázy.

Selen: Jaké má účinky a proč jej užívat?

Rakovina

Role selenu při opravě DNA znamená, že může hrát roli v prevenci rakoviny. Podle studie z roku 2016 to však může záviset na typu selenu a typu rakoviny, kterou člověk má. Jiné studie citované z roku 2018 naznačují, že selen může mít malý vliv na riziko vzniku rakoviny.

Další výhody

Některé studie naznačují, že selen může také pomáhat zabránit progresi HIV na AIDS a snížit riziko potratu. Vědci také naznačili, že existuje korelace mezi hladinou selenu a faktorem při vzniku dětského astmatu. Přestože souvisí s mnoha aspekty lidského zdraví, neexistuje dostatek důkazů, které by naznačovaly, že jeho suplementování může zabránit některému z těchto onemocnění.

Zdroje selenu

Selen se nejčastěji nachází v celozrnných obilovinách a živočišných produktech, jako jsou ryby a vejce. Množství této látky v obilovinách a potravinách na bázi obilovin závisí na obsahu půdy, ve které vyrostly.

Selen: Jaké má účinky a proč jej užívat?

Následující potraviny jsou jeho dobrým zdrojem:

  • Brazilské ořechy: Ve 30 gramech se nachází 544 mikrogramů (mcg) nebo 989 % doporučené denní hodnoty
  • Tuňák: V 90 gramech žlutoploutvého tuňáka, se nachází 92 mcg, což představuje 167 % doporučené dávky
  • Pečený halibut: Obsahuje 47 mcg, což je 85 % doporučené dávky
  • Vařená hnědá rýže: Obsahuje 19 mcg
  • Vejce: V jednom velkém vejci je 15 mcg
  • Bílý chléb: Jeden krajíc obsahuje 10 mcg

Doporučený denní příjem

Doporučená denní dávka selenu je 55 mcg na den pro většinu dospělých. Během těhotenství by měla žena přijmout 60 mcg a během kojení 70 mcg denně. Nedostatek selenu je ve světě vzácný a často trvá roky, než se vyvine. Obvykle se vyskytuje pouze v regionech s velmi nízkým obsahem selenu v půdě, jako jsou například některé regiony v Číně.

Možná zdravotní rizika

Horní hranice optimální hladiny selenu v těle je 400 mcg pro dospělé. Je vzácné, aby se někdo předávkoval selenem, zejména z potravin. Nicméně, předávkování vysoce koncentrovanými doplňky stravy však může mít negativní účinky. Ty mohou zahrnovat:

  • česnekový zápach v dechu a kovovou chuť v ústech
  • lámavé nehty
  • skvrnité nebo kazící se zuby
  • trávicí problémy, jako je nevolnost
  • neurologické anomálie
  • únava a podrážděnost
  • kožní léze a vyrážky
  • vypadávání vlasů
  • v extrémních případech může předávkování selenem vést k selhání ledvin, selhání srdce a smrti

Užívání selenu

Selen můžeš získat ze stravy nebo ze suplementů - například od širokospektrálních multivitamínů a minerálů. Ty mohou obsahovat minerál v různých formách včetně selenomethioninu a seleničitanu sodného. Konzumací pestré stravy bys měl dostat do těla dostatek selenu. Jeho příjem můžeš navíc podpořit i pilulkami.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Vliv zinku na hubnutí a přibírání. Jaká je pravda?

Vliv zinku na hubnutí a přibírání. Jaká je pravda?

O zinku jsme v našich článcích už napsali hodně, ale nepodívali jsme se na něj z pohledu hubnutí. Jak už asi víš, zinek je minerál, který je nezbytný pro růst a udržování všech buněk v těle. Ukázalo se, že účinně pomáhá lidem při hubnutí, ale neměl by se přijímat v nadměrném množství. Tento článek ti odpoví na dvě důležité otázky: Může ti pomoci při hubnutí? Kolik zinku bys měl denně užívat, abys dosáhl optimálních výsledků?

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA