loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Mýty a fakta o překyselení organismu. Existuje nebo ne?

Mýty a fakta o překyselení organismu. Existuje nebo ne?

Zdraví a krása

21.10.2020

Prečítané: 35x

Mnozí jste se určitě setkali s populárním pojmem „překyselení organismu“. Internet nabízí množství informací o tomto slovním spojení, proto je zcela pochopitelné, pokud se v tom nedokážeš sám vyznat. Jedna část lidí do krve obhajuje, jak je překyselení škodlivé a na druhé straně jsou lidé, kteří se drží faktů, vědeckých a biologických poznatků a tvrdí, že překyselení je mýtus. Pojďme se podívat na toto téma z pohledu faktů.

Překyselení jako byznys?

Jako první se teorii překyselení organismu začal věnovat byznysmen Kurt Tepperwein ve své knize Omlazující odkyselení. Většina informací hovoří o tom, že původně pracoval jako podnikatel a obchodník a vedle toho se rozhodl, že bude hledat příčinu překyselení lidského těla. Tu podle něj našel v tom, co lidé konzumují - prý příliš kyselého a příliš málo zásaditého (resp. příliš kyselinotvorného a málo zásadotvorného) jídla.

Mýty a fakta o překyselení organismu. Existuje nebo ne?

Pojďme se tedy blíže podívat na základní pilíř, na kterém stojí tato teorie - pH.

Co je to pH?

Je to číslo, které vyjadřuje, zda vodný roztok reaguje kysele nebo zásaditě. Udává se v hodnotách od 0 do 14. Neutrální pH je rovné hodnotě 7 a představuje pH čisté vody při teplotě 25 stupňů. Kyselé látky mají pH menší než 7 a zásadité mají pH větší než 7.

Překyselení organismu je stav, který je spouštěčem pro civilizační choroby. Mezi ně se řadí např. obezita, podváha, alergie, únava, ale i kardiovaskulární problémy a depresivní stavy. Pokud si myslíš, že celé tvé tělo má neutrální pH, tak se mýlíš. Krev má standardně pH 7,4. Stav, kdy je její pH nižší než 7,35 se jmenuje acidóza a zvýšení pH nad 7,45 se nazývá alkalóza. Pokud by se krátkodobě změnila pH krve na hodnoty od 6,8-7,8, je možné to přežít. Nicméně, pokud již vybočí její pH mimo tyto hodnoty, nastane smrt. Tělo mnohem lépe zvládá acidózu než alkalózu.

Moč má pH od 4,5 do 8,5, což je zcela v pořádku. V moči se nachází více než 3 000 různých látek, z nichž dvě třetiny pocházejí ze stravy, léků, kosmetiky či životního prostředí. Jejich složení se mění v závislosti na tom, kde jsi byl nebo co jsi jedl. Pankreatická šťáva má zásadité pH kolem hodnoty 8, žaludeční šťáva zase kolem 2. Rozdílné hodnoty pH mají sliny, žluč, střevní šťáva, mozkomíšní mok apod. Takže o jaké změně hodnoty pH mluvíme? Jak vidíš, každá tekutina v těle má své vlastní pH.

Mýty a fakta o překyselení organismu. Existuje nebo ne?

Jak to tedy opravdu je?

Tělo se prostě nemůže „okyselit“ ani „zazásadiť“, neboť pH musí být tak jako teplota a jiné fyziologické vlastnosti, v určitých normálních hranicích. Jmenuje se to homeostáza. To je stav, kdy tělo udržuje vnitřní prostředí pro život v potřebných hodnotách. Pokud se organismus z této rovnováhy vychýlí, přichází smrt. Ve zkratce - pokud bys měl překyselený organismus, tak o tom víš a bojuješ o život.

Jistá tvrzení dokonce uvádějí, že vše, co zkonzumuješ v nás nechá pH odpad. Ano, potraviny mohou zanechat pH odpad. Ten je rozdělen „odborníky“, kteří podporují teorii překyselování na kyselinotvorný a zásadotvorný. Faktem je, že pH odpad v moči jsou zbytkové látky po zpracování potravin. pH odpad tedy vzniká na základě obsahu kyselinotvorných (fosfáty či sloučeniny síry) nebo zásadotvorných látek (sloučeniny vápníku, hořčíku a draslíku).

Moč tedy žádné překyselení těla neprokáže. Pokud ledviny nefungují tak, jak by měly a už nejsou schopny eliminovat přebytečné kyseliny, tehdy opravdu dojde k překyselení krve, což se však v močovém testu i tak neodrazí. Test pH moči tedy není vhodný k prokázání překyselení krve. Není mezi nimi přímá spojitost a je to z tohoto pohledu nic neříkající údaj. To, že má moč pH méně než 7, je normální.

Procesy v těle

Obecně se dá říci, že živočišné produkty a obilniny (všechny, včetně celozrnných) jsou kyselinotvorné a ovoce se zeleninou jsou zásadotvorné. Naproti tomu, čisté tuky, cukry a škroby jsou neutrální - neobsahují totiž žádné bílkoviny, sloučeniny síry ani minerály.

Mýty a fakta o překyselení organismu. Existuje nebo ne?

V našem těle jako výsledek metabolismu vznikají různé kyseliny, jako např. kyselina chlorovodíková, mléčná, sírová, fosforečná atd. Je to úplně normální a přirozené, a tělo má na změny pH své kompenzační mechanismy, takže jejich tvorba mu nijak neubližuje. Pokud je některá látka velmi kyselá, dokáže ji zneutralizovat. Nesnaž se tedy snížit pH v moči, nemá to žádný význam.

Z lékařského hlediska bychom mohli spojit překyselení s odborným názvem metabolická acidóza. Tu však vyvolává neléčená cukrovka, hladovění, selhání ledvin, velká fyzická zátěž, ale ne druh stravy. Ta má sice vliv na pH moči, jak jsme si popsali výše - ne však na pH krve. Onemocnění z nesprávného stravování nejsou výsledkem překyselení organismu, ale jiných biochemických procesů.

„Překyselení organismu způsobuje rakovinu“

Je tento výrok pravdivý? Určitě ne. Kyselé pH v okolí nádoru není příčinou jeho vzniku, ale jen jeho následkem. Nádory mají mírně odlišný metabolismus buněk. Ten je méně efektivní, a proto vzniká při jejich tvorbě více odpadu, který má kyselé pH. Z toho vyplývá, že kyselost v okolí nádoru není příčinou vzniku nádoru, ale naopak, nádor je příčinou vzniku kyselého prostředí v jeho okolí.

Co by sis měl zapamatovat?

Co dodat na závěr? Překyselení, detox a alkalická strava. Zní to sice logicky a očekáváš, že toto téma publikovali do světa erudovaní lékaři. Přitom, když se podíváš blíže na všechny biologicky prokazatelná fakta, jsou to nesmysly. Překyselení se stalo mantrou moderní doby a viníkem závažných onemocnění od mírné virózy až po rakovinu.

Slovo „překyselení“ se v medicíně vůbec nepoužívá. Překyselení je jen marketingový tah. Lidské tělo má nejefektivnější mechanismy na udržování konstantního pH, a proto se nemusíš bát toho, že nějak poškodíš jeho pH. Také nemusíš konzumovat jedlou sodu. Jak už víš, bylo by to pro tělo zbytečné.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Vyhněte se virům. Jak posílit imunitu a zůstat fit?

Vyhněte se virům. Jak posílit imunitu a zůstat fit?

V tomto období je slovo imunita stále více a více prezentováno v televizi, rádiích či na sociálních sítích. Nikdy za poslední desetiletí nebylo pro lidi důležitější udržování maximální možné úrovně imunity než teď. Vždy je lepší, když se dokážeme vyhnout všem nemocem, resp. je porazit už v zárodku, než abychom jim naplno podlehli a zbytečně vystavovali naše tělo jejím účinkům. V tomto článku si řekneme více o tom, které kroky bys měl dodržovat, abys měl co nejlepší imunitu.

10 potravin s vysokým podílem vlákniny

10 potravin s vysokým podílem vlákniny

O důležitosti vlákniny jsme si říkali už v předešlých článcích a rozebírali jsme její pozitivní účinky na lidské tělo. Vždy mě potěší, když někomu otevřu oči, že kromě sledování příjmu kalorií, bílkovin, sacharidů a tuků je rovněž třeba sledovat i příjem vlákniny. Velmi často se na ni zapomíná a je to chyba. Nejen pro lidi, kteří cvičí a dbají na to, co jedí, ale i pro lidi s „tradičním jídelníčkem“, který obsahuje mnoho těžkých potravin, uzenin, mastných potravin a nedostatek ovoce a zeleniny.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA