loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Kyselina listová: Podporuje těhotenství a tlumí depresi

Kyselina listová: Podporuje těhotenství a tlumí depresi

Zdraví a krása

15.02.2021

Prečítané: 42x

O kyselině listové slyšel asi každý, ale málokdo zná její účinky na lidské tělo. To je velká škoda, protože její využití je velmi široké jak u mužů, tak u žen. V tomto článku si tuto kyselinu představíme, řekneme si o její benefitech na lidské tělo a o suplementaci.

Co je to kyselina listová?

Kyselina listová je syntetický, ve vodě rozpustný vitamín používaný v doplňcích a obohacených potravinách. Je to tělem vyrobená verze folátu, přirozeně se vyskytujícího vitamínu B, který se nachází v mnoha potravinách. Naše tělo si nemůže tento folát vytvořit, takže je třeba ho získávat z potravy.

Kyselina listová: Podporuje těhotenství a tlumí depresi

Kyselina listová vs. folát

I když se slova folát a kyselina listová často používají jako synonyma, tyto vitamíny jsou odlišné. Syntetizovaná kyselina listová se strukturálně liší od folátu a má mírně odlišné biologické účinky v těle. Folát se nachází v mnoha rostlinných a živočišných potravinách včetně špenátu, kapusty, brokolice, avokáda, citrusových plodů, vajec a hovězích jater. Na druhé straně, kyselina listová se přidává do potravin jako např. mouka, snídaňové cereálie a chléb. Kyselina listová se prodává i v koncentrované formě jako doplněk výživy.

Naše tělo používá folát pro širokou škálu důležitých funkcí, včetně:

Nedostatek kyseliny listové v těle

Kyselina listová je zapojená do mnoha životně důležitých metabolických procesů a její deficit v těle vede k mnoha negativním zdravotním výsledkům včetně megaloblastické anémie, zvýšeného rizika srdečních chorob a některých druhů rakoviny.

Její nedostatek v těle má několik příčin, např.:

  • nedostatečný příjem stravy
  • choroby, které ovlivňují absorpci folátů v zažívacím systému, včetně celiakie, žaludečního bypassu a syndromu krátkého střeva
  • achlorhydrie nebo hypochlorhydrie (chybějící nebo nízká hladina žaludeční kyseliny)
  • alkoholismus
  • těhotenství
  • hemolytická anémie
  • dialýza

V současné době je mnoho zemí, které požadují, aby se obilné výrobky obohacovaly kyselinou listovou.

Přírodní folát, zdroje folátu v potravě

Jak už víš, některá jídla jako čočka, cizrna, chřest a špenát obsahují přírodní folát. Neexistují žádné zdroje potravy s obsahem kyseliny listové.

Obecně se dává přednost přijímání výživných látek z potravin před doplňky. Pokud však jde o folát, mohou existovat určité názorové rozdíly. V tomto článku autor říká, že foláty z potravin nemohou nahradit kyselinu listovou z doplňků. Tělo dokáže absorbovat přirozeně se vyskytující folát pouze na 50-60 %. Vařením potravin bohatých na foláty se zničí až 50 – 90 % folátů, které se v nich nacházejí, takže i tento fakt přispívá k tomu, že není jednoduché získávat tuto látku z běžné potravy a je vhodné ji suplementovat.

I když se doplňky kyseliny listové a folátů obvykle používají k léčbě stejných stavů, mají různé účinky na organismus, a proto mohou různými způsoby ovlivňovat zdraví.

Výhody a využití kyseliny listové a folátů

Podpora zdraví mozku

Výzkum ukázal, že nízká hladina folátu v krvi je spojená se špatnou funkcí mozku a se zvýšeným rizikem demence. Dokonce i normální až nízké hladiny folátu jsou spojené se zvýšeným rizikem mentálního poškození u starších lidí. Studie také prokázaly, že suplementování kyseliny listové může zlepšit funkci mozku u lidí s mentálním postižením a pomoci při léčbě Alzheimerovy choroby.

Kyselina listová: Podporuje těhotenství a tlumí depresi

Doplňková léčba poruch duševního zdraví

Ukázalo se, že lidé s depresí mají nižší hladiny folátu v krvi než lidé bez deprese. Studie ukazují na to, že doplňování folátu a kyseliny listové může snižovat depresivní příznaky, pokud se užívají spolu s antidepresivy. Systematický přehled prokázal, že při použití spolu s antidepresivy byla léčba doplňky na bázi folátu, včetně kyseliny listové a metylfolátu spojená s významně větším snížením depresivních symptomů ve srovnání se samotnou léčbou antidepresivy. Přehled sedmi studií navíc zjistil, že léčba doplňky na bázi folátů spolu s antipsychotickými léky vedla ke snížení negativních symptomů u lidí se schizofrenií ve srovnání se samotnými antipsychotiky.

Další výhody

Doplňování kyseliny listové bylo spojené i s následujícími benefity:

  • Cukrovka. Doplňky na bázi folátu mohou pomoci zlepšit kontrolu cukru v krvi, snížit inzulínovou rezistenci a zlepšit kardiovaskulární funkce u pacientů s cukrovkou. Tyto doplňky mohou také pomoci snížit diabetické komplikace včetně neuropatie
  • Plodnost. Vyšší příjem doplňkového folátu (více než 800 mcg denně) je spojený s vyšší mírou narozených dívek u žen podstupujících technologii asistované reprodukce. Dostatečný obsah folátů je také nezbytný pro kvalitu, implantaci a dozrávání vajíček

Kyselina listová: Podporuje těhotenství a tlumí depresi

  • Zánět. Ukázalo se, že doplňky kyseliny listové a přírodních folátů snižují zánětlivé markery včetně C-reaktivního proteinu (CRP) v různých populacích, včetně žen se syndromem polycystických vaječníků (PCOS) a dětí s epilepsií
  • Snížení vedlejších účinků léků. Doplňky na bázi folátu mohou pomoci snížit výskyt vedlejších účinků spojených s používáním určitých léků, např. methotrexátu, imunosupresivního léku používaného k léčbě revmatoidní artritidy, psoriázy a některých druhů rakoviny.
  • Onemocnění ledvin. Z důvodu zhoršené funkce ledvin se hyperhomocysteinémie vyskytuje u více než 80 % lidí s chronickým onemocněním ledvin. Suplementace kyselinou listovou může pomoci snížit hladinu homocysteinu a riziko srdečních chorob v této populaci.

Kyselina listová a těhotenství

Víš, že už při prvotní myšlence mít dítě by ženy měly myslet na kyselinu listovou? Představ si kyselinu listovou jako „supervelmoc“ vitamínů B. Nejenže je nezbytná pro růst buněk, ale je také známá tím, že pomáhá předcházet určitým vrozeným vadám dětí. Pokud se kyselina listová užívá již před začátkem těhotenství a následně během něj, může zabránit vzniku až 70 % některých závažných vrozených vad mozku a páteře.

Doporučuje se, aby všechny ženy ve věku od 15 do 49 let užívali 400 mikrogramů (mcg) kyseliny listové denně. Užívání kyseliny listové před těhotenstvím poskytuje matce i dítěti množství zdravotních výhod. Konkrétněji, užívání kyseliny listové před těhotenstvím může pomoci zabránit již zmíněným vrozeným vadám mozku a páteře dítěte.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

3 rychlé a zdravé obědy z batátů, které hravě zvládnete

3 rychlé a zdravé obědy z batátů, které hravě zvládnete

Batáty neboli sladké brambory nejsou v naší zemi zcela běžnou potravinou. Mnohem častěji používáme jako přílohu obyčejné brambory, které se u náš pěstují od nepaměti. Jen postupnými pomalými kroky si zvykáme na jejich využití v kuchyni. Pojďme se podívat na základní informace o této zdravé potravině a ukážeme si tři recepty, které z nich můžeš připravit.

Manuál pro čerstvé maminky: Jak zhubnout po porodu?

Manuál pro čerstvé maminky: Jak zhubnout po porodu?

Příchod dítěte na svět je jedna z nejkrásnějších věcí, jaké může žena ve svém životě zažít. Nicméně, těhotenství je přirozeně spojeno i s nabíráním hmotnosti. Už v minulém článku jsme se věnovali problematice přibírání během těhotenství. Pokud sis ho přečetla, určitě víš, že během těhotenství by měla hubená žena přibrat přibližně 13-18 kg, žena s přiměřenou postavou 12-16 kilogramů a žena s nadváhou asi jen 7-12 kilogramů. Co udělat s novými kilogramy po porodu? Pokud se chceš dostat zpět do formy, čti dál a dozvíš se, jak na to.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA