loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Káva a kofein: Je pití takové kávy zdraví prospěšné?

Káva a kofein: Je pití takové kávy zdraví prospěšné?

Stravování

13.01.2021

Prečítané: 165x

I ty si určitě dopřeješ každý den nějaký ranní životabudič, jako je například šálek kávy, zeleného čaje nebo energetický nápoj sdílející společnou ingredienci: kofein. Lidé na celém světě si pochutnávají na jídlech a nápojích obsahujících kofein již více než tisíc let. Je to jedna z nejstudovanějších složek potravy. Přesto o něm přetrvávají mylné představy. I proto nám nadace Mezinárodní rady pro informace o potravinách (tzv. IFIC) poskytuje vědecky podložené informace týkající se běžných otázek o kofeinu, jeho použití v potravinách a nápojích a jeho vlivu na zdraví.

Je kofein bezpečný?

Po desetiletí výzkumu vědci zjistili, že mírné množství kofeinu (aktuální „zdravá porce“ kofeinu pro zdravého dospělého člověka je 400 mg) konzumovaného běžnou zdravou populací je bezpečné a nepoškozuje naše zdraví. Jeho bezpečnost podporuje i jeho dlouhá historie užívání miliony až miliardami lidí a také rozsáhlé studie.

Káva a kofein: Je pití takové kávy zdraví prospěšné?

Kofein a trénink

Pokud by ses dokonce rozhodl pít kávu při cvičení, dokážeš si výrazně oddálit bod vyčerpání. Užití 330 mg kofeinu může prodloužit dobu, než se dostaví vyčerpání až o 21 minut, přičemž 1 klasický šálek espresa obsahuje okolo 95 mg kofeinu. Pro srovnání s jinými nápoji obsahujícími kofein uvádíme srovnání:

  • 1 hrnek instantní a espresso kávy: 95 - 100 mg
  • 1 hrnek filtrované kávy: 140 mg
  • 1 hrnek zeleného čaje: 75 mg
  • 1 plechovka coly: 40 mg
  • 1 plechovka (250 ml) energetického nápoje: až 80 mg - větší plechovky mohou obsahovat až 160 mg

Podle vytrvalostní běžkyně a trenérky britské atletické asociace Alex Cook, která je zároveň sportovní dietoložkou je nejoptimálnější vypít kávu 45 minut před začátkem fyzické aktivity.

Uvedla také, že: „Kofein se v profesionálním sportu používá kvůli prokázaným výhodám zvyšujícím vytrvalost při fyzické aktivitě. Většinou se to považuje za pozitivum proto, že příjem kofeinu zvyšuje oxidaci tuků a má šetřící účinek na naši zásobu uhlohydrátů, která vede k oddálení zmíněného vyčerpání během cvičení.“

Káva a kofein: Je pití takové kávy zdraví prospěšné?

Kolik kofeinu průměrně každý den zkonzumují lidé v Čechách?

Konzumace kávy v ČR má dlouhodobě vzestupný trend. Meziroční přírůstek spotřeby činí v posledních patnácti letech okolo 3 %. V polovině 60. let se v ČR spotřebovalo jen 0,7 kg kávy na osobu, což je stejně jako v roce 1937. O deset let později to bylo zhruba 1,4 kg, v roce 1980 již 1,8 kg a v polovině osmdesátých let 2,1 kg na osobu. V roce 1990 dosáhla spotřeba až 2,3 kg na osobu za rok. Současný průměr spotřeby na osobu v ČR představuje přibližně 2,6 kg kávy ročně.

Zvyšuje kofein riziko vzniku srdečních chorob?

Populační studie zjistila, že kofein nezvyšuje riziko srdečních chorob. Avšak ti, kteří mají v anamnéze srdeční infarkt, kardiovaskulární nemoci nebo vysoký krevní tlak, by měli zvýšený příjem kofeinu konzultovat se svým lékařem.

Zvyšuje kofein krevní tlak?

Kofein nezpůsobuje chronický vysoký krevní tlak (hypertenzi) nebo trvalé zvýšení krevního tlaku. U některých citlivých osob může dojít při konzumaci kofeinu k dočasnému zvýšení krevního tlaku. Studie však zjistili, že tento nárůst je mírný a menší než nárůst při chození po schodech.

A co těhotné ženy a kofein?

Tuto otázku si určitě položí každá těhotná žena, jejíž denní rituál sestával ještě před tímto obdobím z minimálně jedné kávy denně. Do dnešního dne existuje mnoho různých vědeckých studií, zda s kávou pokračovat nebo ne.

Káva a kofein: Je pití takové kávy zdraví prospěšné?

Například studie publikovaná v časopise BMJ Evidence Based Medicin se zabývala užíváním kofeinu během těhotenství. Doktorka Daghni Rajasingham, konzultantka porodníků a mluvčí Královské akademie porodníků a gynekologů, uvedla:

„Zjištění naší studie přispívají k množství důkazů, které podporují omezený příjem kofeinu během těhotenství, ale těhotné ženy nemusí zcela vyloučit kofein.“ Lékařka doporučuje omezit příjem kofeinu na 200 miligramů denně - což odpovídá dvěma šálkům espresso kávy.

Další studie však říká, že vysoký příjem kofeinu může mít vliv na zvýšení potratovosti. Zmíněný zdroj přinesl v této souvislosti dva nezávislé průzkumy, které však nabízejí rozdílné výsledky. American Journal of Obstetrics and Gynecology tvrdil, že pokud žena zkonzumuje více než 200 miligramů kofeinu denně, má dvakrát větší pravděpodobnost potratu, než žena, která nezkonzumuje žádný kofein.

Avšak jiný průzkum z dílny Epidemiology, v jehož rámci měly ženy užívat zmíněné množství 200 miligramů kofeinu denně, neukázal žádné zvýšené riziko. Celkově jde o velmi komplexní téma, na jejichž závěrech - jak je vidět - se odborníci nedokáží dohodnout, a proto svůj výběr určitě zkonzultuj se svým lékařem.

Káva bez kofeinu pro ty, kterým chybí chuť kávy

Pokud trpíš nespavostí, určitě ti doporučuji vyzkoušet bezkofeinovou kávu. Taková káva se vyrábí různou extrakcí kofeinu. Některé firmy využívají chemikálie, jako například rozpouštědla, jiní však vysokou teplotu, vodu a vysoký tlak. Na to, aby byl z kávových zrn vytažen kofein, jsou využívaná chemická rozpouštědla jako například dichlormethan nebo ethylacetát. Příkladem nechemické metody je triglyceridová metoda. Aby se kofein vytáhl k povrchu zrna, se zelená kávová zrna máčí v horké vodě. Následně jsou přemístěné do další nádrže, kde jsou ponořené do kávových olejů, které byly získané z použité mleté ​​kávy.

Navzdory využití všech zmíněných procesů v kávě zůstanou antioxidanty, které mají mnoho zdravotních výhod. A to je pro konzumenta velmi dobrá zpráva.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Sladké fit recepty: Ako na zdravé muffiny s tvarohom a ovocím?

Sladké fit recepty: Ako na zdravé muffiny s tvarohom a ovocím?

Každý z náš rád maškrtí. Niekto je zaťažený na sladké čokoládové či vanilkové chute a iným chutia viac ovocné sladkosti a koláče. V dnešnom článku si ukážeme dva zdravé recepty na muffiny s proteínom, tvarohom a ovocím. Každý z týchto receptov sa dá upraviť a je len na tebe, ako vymeníš niektoré ingrediencie a vytvoríš si recept podľa svojej chuti.

Recept na arašídové máslo. Proč ho zařadit do jídelníčku?

Recept na arašídové máslo. Proč ho zařadit do jídelníčku?

Arašídové máslo bylo poprvé představeno v USA v roce 1904. U nás jsme se o něm dozvěděli nejprve z amerických filmů, kde si ho děti natírali k snídani na pečivo. Teprve později se dostalo k nám a začali jsme ho používat naplno. Těší se stále větší popularitě nejen díky své chuti, ale i pro své pozitivní vlastnosti a nutriční hodnoty. V tomto článku si ukážeme recept na domácí arašídové máslo, řekneme si o možnostech jeho využití a o jeho benefitech na naše zdraví.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA