loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Fenomén dělená strava. Funguje nebo škodí organismu?

Fenomén dělená strava. Funguje nebo škodí organismu?

Stravování

19.11.2021

Prečítané: 26x

Hubnutí pomocí tzv. dělené stravy bylo nejmodernější před více než 10 lety, ale i dnes se najdou lidé, kteří propagují tento systém jako nejlepší. Pokud nevíš, jak to přesně funguje a jaká je myšlenka této diety, přečti si dnešní článek. Vysvětlíme si základní principy dělené stravy, podíváme se na vědecké studie a povíme si také o tom, zda má tento typ diety smysl.

Jaká myšlenka stojí za touto dietou?

Existují dva důvody, proč by mělo být stravování pomocí dělené stravy lepší. První je ten, že každá potravina se tráví jinak. Některé potraviny se stráví rychle, jiné pomalu a pokud je smícháme a sníme najednou, způsobíme v trávicím systému chaos. Výsledkem toho je vznik zácpy a žaludečních problémů. Druhý důvod je fakt, že některé enzymy fungují při nízké hodnotě pH (tedy v kyselém prostředí) a jiné ve vyšším pH (tedy v zásaditém, resp. méně kyselém prostředí). Jakmile se dostane do trávicího systému směs více typů potravin, naše tělo ji (prý) není schopné správně strávit. Jednoduše by se dalo říci, že dělená strava napomáhá trávení a odstraňuje trávicí problémy.

Fenomén dělená strava. Funguje nebo škodí organismu?

Jaké skupiny potravin existují?

Dělená strava nemá zcela jednotná pravidla. Někteří zastánci dělené stravy mají více a jiní méně skupin potravin. Dělí se buď na bílkoviny, sacharidy a tzv. neutrální potraviny, nebo na bílkoviny, sacharidy, tuky, ovoce a zeleninu. Jiné rozdělení dělí potraviny ještě jinak, a to podle pH na kyselé, neutrální a zásadité. Při této dietě je důležité dodržování pravidel toho, jaké skupiny se mohou kombinovat a které je zakázané mixovat.

Jaká jsou pravidla?

Základem je fakt, že bys neměl kombinovat sacharidy a bílkoviny. Pokud jsi tedy zvyklý na maso a přílohu (rýže, brambory či těstoviny), tato kombinace potravin je úplné tabu. Neměly by se kombinovat ani bílkoviny s tuky. Kromě toho, v jednom jídle by se nemělo kombinovat ani více zdrojů bílkovin. Je to z toho důvodu, že některé bílkoviny se tráví rychle a některé pomalu - a pokud jsi pozorně četl, tak už víš, že podle vyznavačů dělené stravy to může způsobit zažívací potíže. Kromě toho by se neměla kombinovat zelenina s ovocem a mléčné výrobky je povoleno jíst jen nalačno.

Fenomén dělená strava. Funguje nebo škodí organismu?

Některé z těchto pravidel zcela vylučují některé potraviny. Protože by se podle těchto zásad neměly kombinovat bílkoviny a tuky, neměli bychom vůbec jíst vejce, protože se špatně stráví? Ty mají poměr tuků a bílkovin téměř 1:1. Znamená to, že podle diety dělené stravy jsou nevhodné? Nemyslím si a rovněž ani není pravdou, že by náš žaludeční systém měl problém s trávením vajec.

Co na to říká věda?

V této studii vědci zkoumali 54 lidí s nadváhou po dobu 6 týdnů. Nasadili jim jídelníček, který obsahoval 1 100 kalorií na den. Jedna skupina se stravovala tak, že přijímala smíšenou stravu a druhá skupina fungovala systémem dělené stravy. Výsledek byl pozitivní - obě skupiny zhubly (což je při denním příjmu 1 100 kalorií jasné). Nicméně, obě skupiny vykázaly velmi podobné výsledky. Dá se tedy říci, že dělená strava přímo nepomáhá v hubnutí.

Rovněž tak fakt, že některé potraviny potřebují odlišné pH je vysvětlitelný. Lidské tělo je perfektní stroj, který si dokáže poradit i s tím, pokud sníš najednou sacharidy i bílkoviny. Bez problémů zpracuje i takové jídlo a nemá problém ani s tím, jsou-li tam navíc i tuky či zelenina s ovocem. Tělo dokáže upravovat pH v trávicím traktu podle potřeby. Hodnota pH tedy není konstantní a tělo ji reguluje za pomoci žaludeční kyseliny.

Fenomén dělená strava. Funguje nebo škodí organismu?

„Ale já jsem držela dělenou stravu a zhubla jsem!“

Tento argument lze připsat pod každou více či méně vhodnou dietu a zastánci své osvědčené diety se jím budou vždy ohánět. Ano, jsou lidé, kteří zhubli při dodržování dělené stravy. K tomu je třeba říci to, že nezhubli díky tomu, že oddělovali sacharidy od tuků a ovoce od zeleniny. Zhubli proto, že upravili stravovací návyky a celkový jídelníček, a zejména snížili množství přijímaných kalorií. Začali pravidelně jíst, starali se o kvalitu potravin, jejich množství a o vyloučení nezdravých a vysoce kalorických potravin. Možná se i začali víc hýbat. Pokud by jedli totéž, akorát bez zásad dělené stravy, výsledek by byl stejný.

Závěr

Jak už teď víš, dělená strava není žádný magický systém. To ale neznamená, že je toto stravování špatné. Pokud ti vyhovuje, není důvod to měnit nebo se ho vzdát. Nicméně, pokud chceš zhubnout a spoléháš na to, že rozdělíš porce jen podle této zásady a nastane změna, tak to nefunguje. Základem pro každé hubnutí je a vždy bude kalorický deficit.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Proč jíst k snídani ovesné vločky?

Proč jíst k snídani ovesné vločky?

Pokud bys přemýšlel někdy nad tím, která potravina má nejlepší poměr cena/výkon, tedy cena/nutriční hodnoty, pravděpodobně bys jen velmi těžko hledal konkurenta ovesným vločkám. Jsou velmi levné, a přitom mají perfektní nutriční hodnoty. I díky tomu se staly tolik oblíbenou potravinou k snídani. V tomto článku se dozvíš o vločkách více a ukážeme ti také dva recepty na snídaňové ovesné kaše.

Prečo jesť na raňajky ovsené vločky?

Prečo jesť na raňajky ovsené vločky?

Ak by si premýšľal niekedy nad tým, ktorá potravina má najlepší pomer cena/výkon, teda cena/nutričné hodnoty, pravdepodobne by si len veľmi ťažko hľadal konkurenta ovseným vločkám. Sú veľmi lacné a pritom majú perfektné nutričné hodnoty. Aj vďaka tomu sa stali obľúbenou potravinou na raňajky. V tomto článku sa dozvieš o vločkách viac a ukážeme ti tiež dva recepty na raňajkové ovsené kaše.

I burger může být fit. Víš, jak na to?

I burger může být fit. Víš, jak na to?

Mezi jídla, která jsou velmi oblíbená pro svou chuť a na druhé straně jsou velmi kalorická, patří kromě pizzy a palačinek i klasický masový nebo vegetariánský burger. Chutná perfektně, ale kaloricky se vtěsná do denního příjmu jen málokomu. Protože běžný burger má bez problémů i více než 1 000 kalorií, může si ho častěji dovolit jen člověk s opravdu velkým denním příjmem kalorií. V dnešním článku si řekneme více o tom, jak ho lze upravit, aby obsahoval méně kalorií a ukážeme si i dva recepty.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA