loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Co způsobuje svalové křeče a jak proti nim bojovat

Co způsobuje svalové křeče a jak proti nim bojovat

Trénink

05.06.2020

Prečítané: 106x

Každý z nás už někdy zažil křeč v noze. Je to velmi nepříjemné a bolestivé. Ačkoliv křeče nejsou významně škodlivé a tělu přímo neubližují, časté křeče mohou negativně ovlivňovat kvalitu života a také omezovat některé druhy sportů či cviků. A to už je stav, který nikdo z nás nechce zažít. V tomto článku si vysvětlíme základní informace o tom, co jsou to křeče, jak a kdy nejčastěji vznikají a co můžeš udělat pro to, abys je vůbec neměl.

Základní charakteristika

Svalové křeče se dají definovat jako náhlé a nedobrovolné kontrakce jednoho nebo více svalů. Křeč nemůžeš vyvolat fyzickou reakcí. Nastává nekontrolovaně a často spolu s velkou bolestí. Křeče se mohou projevit na více svalech, např. lýtkové svaly, kvadricepsy, hamstringy či na břiše. Nejčastěji je jimi zasažena spodní část těla. Některé křeče trvají sekundu či dvě, jiné až desítky sekund. V extrémních případech i několik minut a dokážou tě paralyzovat po celou dobu, dokud nepominou.

Co způsobuje svalové křeče a jak proti nim bojovat

Proč vznikají křeče?

Důvodů vzniku křečí je několik. Jedním z nich je přehnané zatěžování svalové partie. Tyto křeče přicházejí během tréninku při procvičování daného svalu. Výrazně vyšší riziko vzniku takové křeče vzniká během teplého počasí.

Dalším důvodem vzniku křečí je užívání některých léků na potlačení vysokého krevního tlaku. Křeče se dostavují, když ti chybí některé minerály, zejména hořčík (magnézium), vápník, draslík nebo sodík.

Časté problémy s křečemi mají těhotné ženy, lidé konzumující nadměrné množství alkoholu, lidé s poruchami ledvin a štítné žlázy, cukrovkou, cirhózou jater či problémy s cévami. Křeče mohou vznikat i při nedostatečném prokrvení některé svalové partie.

Křeče vznikají častěji u starších lidí. Je to dáno tím, že jak ubývá věkem svalová hmota, stávající svaly jsou více přetěžovány než předtím, když mělo tělo více svalové hmoty.

Co způsobuje svalové křeče a jak proti nim bojovat

Co dělat, když dostaneš silnou a dlouhou křeč?

Pokud je to možné, zkus danou oblast natáhnout. Například, pokud dostaneš křeč do lýtka, zkus protáhnout celé chodidlo od paty až po prsty tak, abys natáhl celý sval lýtka. Na části těla, které se takto nedají natáhnout, můžeš zkusit aplikovat buď teplo (teplá látka nebo ohřívací podušky) nebo naopak chlad (led). Pokud máš křeče velmi časté a silné, navštiv lékaře. Při velmi častém výskytu křečí je vhodné udělat testy z krve na zjištění obsahu vápníku a draslíku a také zkontrolovat funkci ledvin a štítné žlázy.

Málokdo o tom ví, ale často mají problémy s křečemi lidé, kteří téměř vůbec nesolí jídlo. Ano, nadbytečný příjem soli je velmi nezdravý, ale naopak není dobré sůl úplně vyřadit. Měl bys solit v přiměřeném množství. Často jen zvýšení denní dávky soli dokáže úplně potlačit vznik křečí. A to je příjemné zjištění, protože nemusíš řešit žádné složité vyšetření a ani kupovat drahé léky. Toto řešení je v podstatě zdarma a je efektivní.

Co můžeš udělat pro to, aby nevznikaly křeče?

V první řadě omez nebo vyřaď cviky, při kterých dochází k těmto křečím. Pokud se ti stává, že při jednom konkrétním cviku dostáváš křeč, jednoduše tento cvik vyřaď z tréninku. Například běžně se stává, že při zakopávání vleže na lavičce křeč zasáhne velmi bolestivě hamstringy.

Co způsobuje svalové křeče a jak proti nim bojovat

Před cvičením se dobře rozcvič. Kvalitní rozcvička může omezit vznik křečí během tréninku. Pokud dostáváš křeče během spánku, dej si krátké cvičení i před spaním a udělej si pořádný strečink.

Omez čokoládu a kávu. Toto doporučení někomu zabírá a někomu ne. Vyzkoušej sám na sobě, zda to zabere. Měl bys ho dodržovat alespoň dva týdny, aby se ukázal výsledek.

Nezapomínej pít. Ať je léto nebo zima, tvé tělo stále potřebuje dostatek tekutin a dehydratace vede ke zvýšenému výskytu křečí. Denně bys měl přijmout alespoň 40-50 ml tekutin na jeden kilogram tvé hmotnosti. V letních měsících to může být i více.

Ujisti se, že přijímáš dostatek hořčíku, vápníku, draslíku a sodíku. Je vhodné suplementovat tyto minerály a často právě jejich nedostatek v těle způsobuje křeče. Pravidelná suplementace (zejména hořčíku) je často jednoduchým a efektivním řešením, po kterém křeče zcela zmizí.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

BMI index: Jednoduchý způsob, jak zjistit, kolik byste měli shodit

BMI index: Jednoduchý způsob, jak zjistit, kolik byste měli shodit

O zkratce BMI jsi už určitě slyšel. Je to číslo, které hovoří o tom, zda máš zdravou hmotnost, nadváhu, nebo bys měl přibrat. Využívá se zejména pro zdravotní statistiky na celém světě. V dnešním článku si řekneme o tom, jak si můžeš vypočítat své BMI, co toto číslo znamená a zda je hodnota, která ti z výpočtu vyjde směrodatná a měl bys podle ní nastavit své další cíle ve stravování.

Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

Jak udržet klouby v dobrém stavu? Pomáhá jim více pohyb nebo kolagen?

I když většinu z vás zajímá zejména to, jak zvětšit svaly či spálit tuk, je třeba myslet i na své zdraví a na své klouby. Bez zdravých kloubů nikdy pořádné svaly nevybuduješ, a pokud již nějaké svaly máš, na jejich udržení musíš dál cvičit. A s poškozenými klouby to není možné. Věř mi, nic není horší než to, když chceš cvičit a nemůžeš, protože tě bolí koleno, nebo máš zraněný jiný kloub. V tomto článku si řekneme více o tom, jak můžeš pomoci svým kloubům dobrou životosprávou a na to, zda je důležitější kolagen nebo pravidelný pohyb. Podíváme se také na to, čeho by ses měl vyvarovat, aby sis nepřivodil zranění, abys mohl cvičit bez omezení celý život.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA