loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Brokolice – proč ji jedí všichni kulturisté?

Brokolice – proč ji jedí všichni kulturisté?

Stravování

08.01.2019

Prečítané: 379x

I ty sis všiml, že v mnoha videích, ve kterých kulturisté prezentují svůj jídelníček, se nachází brokolice? Pokud sleduješ videa z přípravy na soutěž, velmi často ji používají jako přílohu k masu. Proč je tak oblíbená? Brokolice jednoznačně patří do skupiny nejzdravějších druhů zeleniny. Někteří ji milují, jiní nenávidí. Ti, co ji cíleně konzumují, vědí velmi dobře, proč to dělají. Brokolice se právem řadí do skupiny nejvýživnějších a nejzdravějších potravin, a pokud se jí vyhýbáš, měl by si jí dát šanci.

Nutriční hodnoty

Pojďme se podívat na základní informace o brokolici, tedy na její nutriční hodnoty. 100 gramů surové brokolice obsahuje:

  • pouze 34 kalorií
  • 7 gramů sacharidů, z toho 2,6 gramů tvoří vláknina a 1,7 gramů cukr
  • 2,8 gramů bílkovin
  • 0,4 gramů tuku
  • neobsahuje cholesterol

Nutriční hodnoty se dají považovat za dobré, i když ve srovnání s jinými druhy zeleniny nejsou ničím výjimečné. Jak vidíš, dobře se hodí do jídelníčku na zvýšení příjmu vlákniny, ale určitě nebude hlavním zdrojem bílkovin či sacharidů v tvém jídelníčku.

Co je mnohem zajímavější, je obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů. V 100 gramech brokolice najdeš 90 mg vitamínu C, což vůbec není málo. Pokud sníš více než 550 gramů brokolice, přijmeš tolik vitaminu C jako v klasické 500 mg tabletě.

Kromě toho vyniká obsahem vitamínu K (102 μg/100 g), kyseliny listové (63 μg/100 g) a manganu (0,2 mg/100 g). Obsahuje také vitamíny skupiny A, B a E, vápník, železo, hořčík, draslík, zinek a selen.

Při koupi brokolice hledej co nejtmavší kusy. Ty obsahují nejvíce betakarotenu a vitamínu C. Nekupuj brokolici s nevýraznou barvou a zvadlými růžičkami.

Nejtmavší růžičky brokolice obsahují nejvíce vitamínů.

Antioxidanty

Kromě vitamínů a minerálů v ní najdeš i sulforafan. Pokud si o této látce nikdy neslyšel, čti dál. Sulforafan je antioxidant řadící se do skupiny fytochemikálií a je známý svými protirakovinovými účinky. Jeho velkou nevýhodou je to, že je velmi citlivý na zvýšenou teplotu, a proto se tepelnou úpravou ničí na hodnoty blízké nule. Z toho logicky vychází, že optimální pro tělo bude, když ji budeš jíst syrovou. A ještě lépe, pokud ji odšťavníš. Ano, slyšíš dobře. Nedělá to skoro nikdo, ale pokud ti jde o maximalizaci účinku sulforafanu z brokolice, měl bys ji odšťavňovat, resp. z ní dělat smoothie.

Brokolice je chutná i v smoothie.

Kromě protirakovinových účinků pomáhá vyrovnávat hladinu cukru v krvi, snižuje hladinu cholesterolu a oxidační stres.

Sulforafan je jediný zástupce antioxidantů v brokolici. Lutein a zeaxantin jsou karotenoidy, které jsou velmi prospěšné pro tělo, které si je nedokáže samo vyrobit, a proto je musí přijímat ze stravy. Obě tyto látky působí pozitivně na oči. Zlepšují ostrost vidění a zabraňují degeneraci sítnice.

A zde pozitiva nekončí. Brokolice má dobré protizánětlivé účinky a díky vysokému obsahu vlákniny pomáhá snižovat velké výkyvy hladiny cukru v krvi. Pozitivně působí na kardiovaskulární systém, snižuje hodnotu „zlého“ LDL cholesterolu a zvyšuje hodnotu „dobrého“ HDL cholesterolu. I za tuto dobrou vlastnost je odpovědná vláknina. Rozpustná vláknina se dokáže navázat na cholesterol, který se tak snadněji vyloučí z těla ven.

Některé vědecké studie také potvrdily její pomoc při zpomalování stárnutí. Jak už víš, brokolice je dobrým zdrojem vitamínu C. Ten je velmi důležitý při budování silné imunity a zdraví kostí a kloubů. Kromě vitamínu C působí na kosti a klouby i vitamín K a fosfor.

Díky vysokému obsahu vlákniny pomáhá v trávení potravy a sulforafan redukuje bakterie typu Helicobacter pylori. Tato bakterie se velmi často vyskytuje u lidí a sulforafan dokáže její množství v žaludku snížit až o desítky procent.

Jak si můžeš brokolici připravit?

Brokolice se může jíst syrová a tepelně upravená. Syrová se hodí zejména do smoothie nápojů. Pokud nemáš brokolici rád, ale chceš ji jíst kvůli jejím vlastnostem, zkus ji připravit jako smoothie např. s kiwi. Chuť brokolice se zjemní a bez problémů dostaneš do těla velké množství brokolice. I když tepelná úprava snižuje množství vitamínu C a antioxidantů, stále je v ní dostatek vlákniny, která je taktéž velmi důležitá.

Autor: Štefan Garančovský • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Přibírá se z pečiva?

Přibírá se z pečiva?

Je důvodem tvého nehubnutí nebo přibírání to, že jíš pečivo? Opravdu je tak špatné, jak se říká? A když chceš zhubnout, opravdu nemáš šanci shodit i jen kilo, aniž bys ho vyřadil ze stravy? V našem regionu patří chléb mezi základní potraviny. Od malička jsme si do školy nosili chléb či rohlíky se sýrem, šunkou či různými domácími pomazánkami. Na pečivu v mládí vyrostly tisíce dětí a i v dospělosti se nachází téměř v každé domácnosti. Měli bychom ho úplně vyřadit jen proto, že jsme se o tom dočetli v různých článcích a ženských magazínech? Pojďme se podívat na to, jaká je pravda a zda se musíš při cestě za vyrýsovanou postavou vzdát pečiva, nebo ne.

Káva - je zdravá, nebo by ses jí měl vyhýbat?

Káva - je zdravá, nebo by ses jí měl vyhýbat?

Názory na kávu jsou dva. Jeden je kladný a mluví o tom, že káva je zdravá a v rozumné míře by ji měl pít téměř každý. A druhý názor, se kterým se běžně setkáváme, že káva je velmi nezdravá a neměli bychom ji vůbec pít. Jaká je pravda? Opravdu bychom měli kávu navždy vyřadit ze svého života a nahradit ji jiným nápojem?

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA