Připrav se na to, že to nebude jednoduché. Pokud si už vícekrát začal dietu, ale nikdy si ji nedokončil a po pár dnech tě opustila motivace a počáteční nadšení, tak víš, že držení diety není úplně jednoduché a komfortní. Neříkej si od začátku, že to bude snadné a bez problémů to zvládneš, protože to není pravda. Naopak, připrav se psychicky na to, že to bude náročné a často budeš muset vystoupit ze své komfortní zóny a zapřít se.

Budeš v kalorickém deficitu, takže tělo nebude mít dostatek energie. Budeš mít těžké a časté tréninky a možná zařadíš i kardio, které tak nemáš rád. Snaž se nad některými věcmi až tolik nepřemýšlet. Pokud máš před sebou kardio a nechce se ti, zkus se od toho oprostit a vzít to tak, že to prostě musíš udělat a hotovo. Nehledej výmluvy a možnosti, jak si to zlehčit.

Totéž platí i ve stravě. Pokud zrovna na něco nemáš chuť a raději by sis dal něco nezdravé, přestaň na to myslet a ber to tak, že to tak nyní musí být a tečka. Všechny tyto sebezapření tě posouvají dál a obohacují tě do budoucna.

Občas je třeba soustředit veškerou vůli na cíl a bojovat.

Klamání sebe samého

Mnozí lidé mají slabou vůli, a i když si nastaví reálné cíle, pravidelně cvičí a drží si jídelníček, stále to nefunguje. Proč? Důvodem může být i klamání sebe sama. Sice máš napsaný trénink a dodržuješ ho, ale místo pořádné kvalitní série odcvičíš partii s nižší váhou než bys zvládl, případně si ubereš jedno až dvě opakování, a cítíš se spokojeně, „vždyť i tak dodržuješ plán“.

Stejně to platí i v tréninkovém nasazení. Tělu dá úplně jiný impuls série cviků, kdy se na 100 % soustředíš na kontrakci a procítění svalu než když jen házíš činkami nahoru a dolů, aniž ses soustředil na procvičovaný sval. Rozdíl v kvalitě tréninku a ve spálených kaloriích během něj bude propastný.

Klamání sebe samého se ale neděje jen v tréninku i ve stravě. Sice si sleduješ kalorie a vážíš většinu porcí, ale i zde občas zaokrouhlíš gramáž. Případně pokud nemáš jídlo přesně odvážené a děláš jen odhad hmotnosti, tak si záměrně zapíšeš nižší hmotnost, než jídlo reálně mělo. A výsledky se nedostavují. Proč? Neboť podvádíš nejen v tréninku i ve stravě. A klameš jen sám sebe. Buď zodpovědný a dělej to pořádně, jinak výsledky neuvidíš.

Pomoci ti může i zkušený trenér.

Čti a vzdělávej se

Posilování a formování těla není úplně jednoduchá záležitost. O tréninku a stravě existují tisíce článků, videí a studií. Čím více toho budeš o lidském těle vědět, a čím více toho vyzkoušíš, tím lepších výsledků dosáhneš.

Každý má jiné tělo, jinak upnuté svalstvo, jinou genetiku a hormonální systém, a co funguje jednomu, nemusí fungovat druhému a naopak. Snaž se kombinovat kvalitní informace se zkoušením tréninkových a stravovacích principů na sobě, a vyberte si to, co ti nejvíc vyhovuje a přináší výsledky.

Pokud se v tomto celém fitness kolotoči ztrácíš, najdi si trenéra, který ti objasní základní principy, nastaví ti plán, bude pravidelně kontrolovat jeho dodržování a v případě potřeby ti ho upraví tak, aby si měl progres. Výběr trenéra může být alfou a omegou celé přeměny tvého těla.

Nevybírej si trenéra pouze na základě toho, že „bratrancův kamarád dělá trenéra a má na to kurz" nebo „tento postuje na Instagramu denně perfektní proměny svých klientů a takovou proměnu chci i já". Kvalitní trenér by měl mít dostatek zkušeností v oblasti tréninku a stravy, měl by ti dokázat odpověď na tvé otázky jednoznačně tak, aby to, co říká, opravdu mělo smysl, a měl by se ti pravidelně věnovat. Také by měl pravidelně sledovat tvůj progres, ptát se na to, jak se ti daří dodržovat nastavený plán a pokud máš nějaké problémy, měl by je umět vyřešit a tento plán upravit.

Podvody a bro-science metody

Jak poznáš podvodnou metodu nebo podvodný produkt? Drtivá většina z nich slibuje přehnané výsledky za krátký čas a případně i s minimem námahy, či dokonce úplně bez práce a cvičení! Pokud něco zní až příliš dobře, pravděpodobně to nebude pravda.

Nehledej jednoduché a rychlé cesty, takové neexistují. Pokud chceš zhubnout, nepomohou ti zázračné tobolky, které propagují influenceři na Instagramu. Začni pořádně makat, dodržuj jídelníček, buď v kalorickém deficitu a výsledek se dostaví. Pokud se chceš zbavit celulitidy, zapomeň na to, že si namažeš speciální krém na zadek a stehna, obalíš se do látkového zábalu a po hodině ti celulitida zmizí. Rovněž se nespoléhej ani na to, že díky těmto metodám zhubneš.

Sice před a po zábalu budeš mít jiné, lepší míry, ale všechny kila a centimetry, které z těla zmizely, jsou jen voda. Takže pokud se napiješ, vše se vrátí do původního stavu. Nevěř ani lidem, kteří slibují lokální hubnutí z problémových partií. Lokální hubnutí je hloupost a nefunguje ani tehdy, když si kolem břicha omotáš před tréninkem igelit, aby se více „potilo a pálilo tuk". Opět se tělo jen zbaví vody a poté, co se napiješ si tam, kdes byl na začátku.

Kromě toho, že to nefunguje, budeš vypadat v očích těch, kteří jsou v tomto směru více vzdělaní více než směšně, utratíš za tyto metody hodně peněz a výsledky se přesto nedostaví. Pokud si chceš pomoci v dietě, sáhni po ověřených produktech, jako jsou např. proteiny, kreatiny či spalovače tuku.

Ne vše, co je zdravé je vhodné do diety

Kolikrát si už slyšel větu „toto je koláč bez mouky a cukru, to je fit"? Toto je další mýtus, který koluje mezi lidmi. A zase je to stále o tom samém - o kaloriích. Pokud si myslíš, že pokud vyměníš bílý cukr za hnědý a slunečnicový olej za kokosový tuk, tak začneš hubnout, si na omylu. Ne vše, co je zdravé, je automaticky vhodné do diety.

Ne každá zdravá pochoutka je i nízkokalorická.

Často se stává, že zdravé náhrady potravin mají ještě více kalorií než ty nezdravé. Mnohé sladké fit recepty se pyšní tím, že neobsahují přidaný cukr a jsou bez mouky. To je sice super, ale místo toho je těsto z mletých ořechů či datlí, které obsahují obrovské množství kalorií. Jedna porce takové zdravé pochoutky může zejména u žen, které mají nižší denní kalorický limit než muži, představovat i 20 % denního příjmu kalorií. Nepleť si tedy zdravé potraviny s nízkokalorickými potravinami, není to totéž.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.cz