loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Mýty a fakta o silovém cvičení pro ženy. Je opravdu nežádoucí?

Mýty a fakta o silovém cvičení pro ženy. Je opravdu nežádoucí?

Trénink

13.04.2021

Prečítané: 71x

V dnešním článku se podíváme na čtyři nejčastější mýty o silovém cvičení pro ženy. Z každé strany se na nás valí tyto názory, přičemž se vůbec nezakládají na pravdě. Pojďme se na ně podívat blíže.

„Ale já nechci vypadat jako muž!“

Pokud se bojíš toho, že budeš vypadat jako ženy, které se profesionálně věnují kulturistice, tak jsou tvé obavy zcela zbytečné. Není možné, aby žena přirozeně nabrala takové množství svalové hmoty. Stejně se ti ani nezmění rysy obličeje na mužské a ani nezačneš zarůstat. Všechny tyto projevy jsou způsobeny užíváním dopingu a anabolických steroidů.

Pokud si taková žena aplikuje do těla mužský hormon testosteron, značně jí naroste síla a nabere svalovou hmotu. Nicméně, kromě toho posílí všechny mužské rysy, tedy ostřejší lícní kosti, zhrubnutí hlasu, růst ochlupení apod. Víš, co se opravdu stane, když začneš cvičit? Zpevní se ti postava, zmenší se podíl tuku a nabereš malé množství svalové hmoty, která ti pěkně zvýrazní postavu. Takové svaly jsou pěkné a jsou symbolem zdraví.

Mýty a fakta o silovém cvičení pro ženy. Je opravdu nežádoucí?

Tvoje hmotnost je alfa a omega

Pokud si myslíš, že číslo na váze je nejdůležitějším údajem, tak se mýlíš. Nedívej na svou hmotnost jako na něco, podle čeho by ses měla na 100 % orientovat. Sledování hmotnosti je vhodné pro nastavování a udržování jídelníčku. Díky změně na váze víš, jestli máš přebytek nebo nedostatek kalorií a jak bys měla upravit denní kalorický příjem. Nicméně, tento údaj téměř nic dalšího neříká. Co ti řekne údaj, že vážíš 60 kilo? Bez dalšího kontextu vůbec nic.

Žena, která má 60 kilogramů může být i extrémně hubená (pokud je velmi vysoká), též ale tlustá (pokud je nízká a nemá mnoho svalové hmoty), nebo to může být zdravá žena s perfektní postavou fitness modelky, která sice není vysoká, ale má hodně svalů. Svaly mají větší hustotu než tuk. Litr svalové hmoty váží 1,1 kilogramu a litr tuku 0,9 kilogramu. Z toho vyplývá, že štíhle vypadající žena s větším množstvím svalové hmoty může mít vyšší hmotnost než jiná žena, která má málo svalové hmoty a mnohem více tělesného tuku.

Tímto nechci říct, aby ses nikdy nevážila. Mnohem důležitější je to, abys poznala rozdíly hmotnosti mezi aktuálním stavem a týdnem, dvěma týdny či měsícem či více dozadu než to, zda vážíš 50, 60 nebo 70 kilogramů. U žen hmotnost také ovlivňuje menstruační cyklus, kdy má tělo tendenci navýšit hmotnost. Proto vždy při vážení mysli i na to, v jaké fázi cyklu se nacházíš. Pokud jsi přibrala nebo zhubla 2 kilogramy za poslední týden a překvapilo tě to, zamysli se nad tím, zda je to reálné a zda není viníkem právě tvůj cyklus.

„Měla bys chodit na jógu, ne do fitka“

Jóga, pole-dance, zumba, jumping, všechny druhy kardia a podobné sporty, které jsou více oblíbené u žen než u mužů, jsou fajn. Určitě je super, když chodíš na některý z těchto sportů. Každý pohyb je dobrý a každý je v něčem odlišný a přináší jiné benefity. To ale neznamená, že ženy by měly cvičit jen takto a muži jen ve fitku s činkami. Stejně jako se může muž věnovat józe či zumbě, ženy se mohou (a měly by) věnovat cvičení s těžkými činkami ve fitku.

Mýty a fakta o silovém cvičení pro ženy. Je opravdu nežádoucí?

 I když jsou ženy vnímány jako to jemnější pohlaví, dokážete vybudovat velkou sílu. Často mnohem větší, než mají muži přirozeně. To, že budeš silná je dobré nejen na to, že si vybuduješ svaly, ale i na to, že ji dokážeš využít v běžném životě. Kromě toho, svaly ti zpevňují celé tělo a pomáhají i zdraví páteře, kostí a kloubů. Silový trénink zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému, celkový metabolismus a při jeho provádění se uvolňují endorfiny. Pokud chceš mít pěknou postavu s pevným břichem, nohama a kulatým zadkem, neexistuje nic lepšího než cvičení s činkami. Žádný jiný sport ti nevybuduje svalstvo tak rychle a efektivně jako kvalitní silový trénink postavený na většině cviků, které cvičí i muži.

„Raději použiji menší váhu a více opakování“

Dalším mýtem je to, že ženy by měly cvičit s malými váhami a měly by provádět raději hodně opakování. Prý se tím lépe rýsují svaly a lépe se tak hubne. Bohužel nic z toho není pravda. Pokud chceš pěknou postavu jako mají fitness modelky, zapomeň na 1 000 opakování dřepů s vlastní váhou. Cvič tak, jak cvičí muži. S většími váhami a méně opakování. Tak se budují svaly a postava, jakou se pyšní všechny fitness modelky.

Mýty a fakta o silovém cvičení pro ženy. Je opravdu nežádoucí?

Na co by sis měla dát pozor?

Cvičení a dodržování jídelníčku je pro ženu v některých aspektech složitější než pro muže, neboť mnohé věci ovlivňuje menstruační cyklus a třeba s ním při plánování počítat. Ve většině věcí se ale trénování a způsob nastavení jídelníčku neodlišuje od toho, jak fungují muži.

Myslím si, že ženy mají obrovskou výhodu vůči mužům v tom, za jaký čas lze dosáhnout velmi pěkných výsledků. Ženám stačí trochu upravit jídelníček, dopřát jim dostatek bílkovin a silového tréninku a začnou se dít zázraky. Po roce cvičení můžete dosáhnout výborné formy. Naberete trochu svalové hmoty, trochu spálíte tuk a výsledek je perfektní. Naopak muži musí cvičit roky, aby si vybudovali dostatek svalů, což trvá velmi dlouho. Musí déle makat, aby se naplno ukázalo jejich úsilí.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

5 efektivních cviků na břicho, které můžete cvičit i doma

5 efektivních cviků na břicho, které můžete cvičit i doma

Aktuální situace nám s cvičením příliš nepřeje a většina z nás se musí spokojit s cvičením v domácích podmínkách. Sice nám chybí plnohodnotné vybavení, ale to neznamená, že se nedá kvalitně odcvičit každá tréninková partie i doma. V dnešním článku si ukážeme pět cviků na břicho a řekneme si také o tom, jak často bys je měl cvičit.

Vitamín D: zázrak, který posilní vaši imunitu

Vitamín D: zázrak, který posilní vaši imunitu

Vitamín D se právě v tomto období stále více a více prezentuje jako vitamín, který má pozitivní vliv na naši imunitu. Z každé strany na nás vyskakují různé reklamy či články z deníků, které ho vychvalují jako silný nástroj k posílení imunity. V tomto článku se podíváme na základní informace o tomto vitamínu a detailněji se podíváme na jeho účinky na imunitu. Nemůže chybět ani informace o tom, jaké jsou jeho přirozené zdroje a jaké by mělo být optimálně denní dávkování.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA