loader black loader black loader product loader white
Potřebujete poradit? Ozvěte se naší Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Mějte svou váhu pod kontrolou. Jak na zdravou štědrovečerní večeři?

Mějte svou váhu pod kontrolou. Jak na zdravou štědrovečerní večeři?

Stravování

23.12.2019

Prečítané: 190x

V předchozím článku jsme si ukázali možnost náhrady klasického majonézového salátu, resp. samotné majonézy během vánočních svátků a ukázali jsme si rozdíl mezi kaprem, lososem, tuňákem a pstruhem. Vánoční jídla ale nejsou jen o tomto jednom jídle, ale i o ostatních pochoutkách, které k Vánocům patří. Nezapomínejme proto ani na zelňačku, houbovou či čočkovou polévku, perníčky či jiné koláče. Nebudu ti zde psát všechny standardní recepty v jejich fit verzi, neboť by jich zde bylo nepočítaně. Ukážeme si recept na fit zelňačku, který by tě mohl zaujmout, a řekneme si něco více o tom, jak můžeš všechny recepty upravit tak, aby byly zdravější a méně kalorické.

Základní pravidla

Každý recept se dá upravit tak, aby byl zdravější a méně kalorický než ten, který máš zapsaný ještě od své prababičky. Ten bude jistě velmi chutný, ale kaloricky a nutričně na tom asi nebude nejlépe. Jsou recepty, které se dají prokopat od základu a naopak, některé nezměníš téměř vůbec. Jedná se zejména o sladké pečené dezerty, na které musíš použít konkrétní potraviny. Pokud je vyměníš za jiné, nepodaří se ti tak jako běžně, nebo výsledek nebude vypadat tak, jak je zvykem.

Mějte svou váhu pod kontrolou. Jak na zdravou štědrovečerní večeři?

Proto vždy přemýšlej nad tím, jestli se ingredience, kterou chceš dát do receptu, nedá nahradit jinou alternativou. Příkladem může být např. výměna másla za kokosový tuk. Do mnoha koláčů se bude hodit, a i když kaloricky tímto krokem nic neušetříš, může zlepšit jeho chuť a výsledný koláček bude zdravější. Totéž platí i pro některé druhy mouk, které můžeš zaměnit za špaldovou, celozrnnou, tapiokovou, banánovou či mandlovou mouku. Nicméně, zde musíš myslet na to, že každá mouka se chová jinak a ne každá možná bude vyhovovat tvému ​​receptu. Může se stát, že těsto nebude dostatečně pevné či vláčné jako při použití běžné pšeničné mouky.

Snaž se vyhnout nekvalitním čokoládám, polevám a ochucovadlům a raději sáhni po vysoce procentní hořké čokoládě, oříškových máslechtoppingu s nulovým obsahem kalorií.

Mějte svou váhu pod kontrolou. Jak na zdravou štědrovečerní večeři?

U slaných jídel se snaž o náhradu potravin za jiné, s nižším množstvím tuku. Příkladem může být výměna klasické smetany za méně procentní (a tedy i méně tučnou). Sice přijdeš o hustotu, kterou jídlu dodá víceprocentní smetana, ale vždy můžeš to jídlo zahustit např. mletými vločkami, které ti jídlo zahustí a vůbec je tam necítíš.

Fit verze zelňačky

Co budeš potřebovat?

  • 1 kg kysaného zelí
  • maso podle preferencí (doporučuji libové vepřové maso a kosti na vyvaření)
  • ovesné vločky (na zahuštění, místo klasické mouky)
  • bobkový list (4-5 ks)
  • sušené houby (2 hrsti)
  • sušené švestky
  • mletá červená paprika
  • sůl
  • mletý pepř

Mějte svou váhu pod kontrolou. Jak na zdravou štědrovečerní večeři?

Postup

Pokud máš rád kyselou zelňačku, tak zelí neproplachuj. Pokud ti chutná méně kyselá, raději ji propláchni. Vodu ze zelí nevylévej, kdyby náhodou byla zelňačka málo kyselá, můžeš ji tam na závěr přidat. Zelí dej do hrnce, přidej maso, kosti, bobkový list a houby. Doporučuji libové vepřové maso, aby nebyla zelňačka zbytečně mastná. Tuk z masa, který je běžně v zelňačce jí dodává chuť, a proto ho musíš nějak vykompenzovat. Proto dej vařit do zelňačky i kosti, které na konec vybereš, ale chuť tam zůstane.

Dolij vodu tak, aby byly všechny ingredience ponořené, přidej trochu soli a na mírném ohni vař, dokud nebude masíčko úplně měkké a uvařené. Přidej také 2-4 sušené švestky (dle chuti), které se zcela rozvaří a dodají zelňačce plnou a mírně sladkou chuť. Pokud již bude maso hotové, vyndej ho na desku, nakrájej na malé kousky a vrať zpět do hrnce. Namísto klasické jíšky dej do zelňačky mletou červenou papriku a najemno pomleté ​​ovesné vločky. Pokračuj ve vaření, dokud nebudou všechny ingredience zcela uvařené a chutě promíchané. Na závěr dochuť zelňačku solí, pepřem, a pokud je málo kyselá, přidej vodu ze zelí.

Sice v této zelňačce chybí klasické ingredience jako klobása, tučné maso a mouka na jíšku, ale garantuji ti, že chuťově jí nebude chybět vůbec nic. A zkus si dát takovou zelňačku do kalorických tabulek a zjistíš, že ji můžeš jíst bez výčitek i vícekrát denně a nejen o Vánocích.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.cz
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAT NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

10 tipů, jak nepřibrat během vánočních svátků

10 tipů, jak nepřibrat během vánočních svátků

Vánoce jsou obdobím, kdy se setkáváme v rodinném kruhu, relaxujeme a užíváme si po celém roce sladké nicnedělání. Kromě toho jsou Vánoce i svátky jídla. Nezdravá a těžká jídla jsou na stolech nonstop celé dny, všude jsou různé druhy koláčků a sladkostí a neustále tě někdo pobízí s medovinou, vínem či vaječným likérem. Je to sice velmi příjemné a každý si to rád užije, ale po svátcích můžeš mít problém zapnout si kalhoty, sukni či košili, která ti ještě začátkem prosince byla dobře. Jak se tomuto vyhnout?

Fit recepty na vianočný zemiakový šalát: Ide to aj bez majonézy!

Fit recepty na vianočný zemiakový šalát: Ide to aj bez majonézy!

Štedrovečerná hostina prebieha v každej rodine s menšími či väčšími obmenami v závislosti od zvykov a tradícií. Väčšina rodín má ale rovnaký základ, teda po polievke nasleduje majonézový šalát a vyprážaná ryba, najčastejšie kapor. Pre chuťové poháriky je to sviatok, ale pre zvyšok tela isto nie. Toto jedlo má všetky náležitosti toho, aby bolo absolútne nezdravé - je vysoko kalorické, obsahuje veľa sacharidov, tuku a cholesterolu. Premýšľal si už nad tým, ako by sa dal tento chod vylepšiť, aby obsahoval menej kalórií a aby ti z neho nebolo tak ťažko? Poďme sa na to pozrieť.

VŠECHNO ZBOŽÍ
SKLADEM

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINUT

OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ
REKLAMACÍ

PORADENSTVÍ
ZDARMA